Fällkniven ointresserade

Hej hej.
Kniv beställdes den 5 Januari hos återförsäljare efter det kontakt med en av Fällknivens anställda angående hur man beställer. Vid andra mailkontakten berättar Fällkniven att det kommit en ny prislista. Ok det är väl vanligt runt årskiftet, en ökning på 5-10% är väl standard. Priset hade ökat med ca. 40%! Inget som återförsäljaren påpekade. Tog kontakt med Fällkniven för att fråga om priset då de inte ändrat priset på hemsidan och inte lagt ut nya katalogen. Svaret blev att de hellre tyckte vi skulle avbeställa. Räcker inte bara med att göra bra knivar, de ska väl säljas också? Funkar inte 2009 att svara "- den läggs ut på internet om några dagar"
Polare som har en A1 härlig kvalité. Den köptes direkt i butik hos återförsäljare dock.
Någon annan som upplevt detta?
 
Det finns tusentals hantverkare, snickare och andra som använder sina moraknivar varje dag så det talar väl för knivens kvalite och funktion, eller..?
Att man dessutom kan köpa nästan 40 stycken till samma pris som en A1 gör ju saken ännu bättre och enklare att välja...
 
Det finns tusentals hantverkare, snickare och andra som använder sina moraknivar varje dag så det talar väl för knivens kvalite och funktion, eller..?
Att man dessutom kan köpa nästan 40 stycken till samma pris som en A1 gör ju saken ännu bättre och enklare att välja...

Det kan ju vara det som är problemet. Om en snickare skulle lägga tio minuter på att slipa sin morakniv har det kostat mer än vad kniven är värd. Det är därför man har sådana knivar. Man kan använda dem till att bända, skära i gips, slå bort betong m.m och sen slänga den. Vissa människor kanske tycker att kvalitet på t ex stålet i en kniv kan vara värt lite mer pengar när de använder den på sin fritid.
 
Vissa människor kanske tycker att kvalitet på t ex stålet i en kniv kan vara värt lite mer pengar när de använder den på sin fritid.
...och omvänt så måste min fritid vara värd ganska lite med tanke på hur bra jag klarat den med olika moraknivar. Eller också är jag försiktig, vad vet jag.

Åter till huvudfrågan. Det låter märkligt, då måste alltså priset på en Fällkniven beräknas enligt
[dyrt] + 0.4 x [dyrt] = Svindyrt

Surt säger jag som hade tänkt mig en WM1:a!
 
Kör själv med Mora 2000 och en Viktorinox Spartan ute i busken vanligtvis. Det klarar man av de flesta situationer med. En Fällkniven har inte lika många användningsområden som min kombination, dock kostar den mycket mer...
 
...och omvänt så måste min fritid vara värd ganska lite med tanke på hur bra jag klarat den med olika moraknivar. Eller också är jag försiktig, vad vet jag.

Nej, men ditt intresse för knivar kanske bara är beroende av funktion för att den sysselsättning du gör på din fritid skall fungera. Medans andras fritidsintressen är knivar.

Vad jag menar är att vissa människor är beredda att betala 10.000:- för en flygbiljett för att åka i förstaklass medans andra är helt nöjda med att åka i samma plan till samma plats för 1.000:-.

Jag fattar inte nån av av typerna eftersom jag hellre hade cyklat till destinationen men det är en annan sak.
 
"Att de bara orkar våra Storchar". Undrar om det är möjligt att skriva nåt om ämnet kniv utan att få tips om att det är Mora som gäller i alla lägen? Mest panga för liten peng är inte alltid det folk är ute efter.
 
Valet är givetvis fritt och det är väl tur för marknaden att det finns alla slags typer av konsumenter.
Men jag tror ändå att det mest handlar om "ballfaktor" vad man har hängande i byxbältet, lika mycket som vilka bxor bältet håller uppe... Men så är det ju med alla prylar.
När det gäller att tälja till sig en grillpinne eller att öppna korvpaketet och tillockmed att klyva vedpinnar så har jag aldrig behövt nåt värre än just morakniven.
Blir den slö eller i värsta fall går sönder, vilket aldrig har hänt så känns inte 39:- som en katastrof.
 
1.
...Vissa människor kanske tycker att kvalitet på t ex stålet i en kniv kan vara värt lite mer pengar när de använder den på sin fritid.
2.
Nej, men ditt intresse för knivar kanske bara är beroende av funktion för att den sysselsättning du gör på din fritid skall fungera. Medans andras fritidsintressen är knivar.
Så, det där med att kvalitet på stålet är så viktigt att man är beredd att betala extra för det beror inte på stålets funktion (1) utan på att ägarens fritidsintresse är knivar (2), eller beror det på funktionen hos stålet (1)? Jag förstår inte riktigt, eller så ändrar du din argumentation som det passar (inget ovanligt iofs på utsidan).

Skit samma. Någon som har sett några Fällknivar på Mellandagsrean?
 
Helt fel på mig och de jag jagar och fiskar med lägger heller inte så jättemycket tid på att diskutera knivar heller. Däremot är kniv, flugspö och vapen lite av "my precious" som jag gärna lägger både pengar och tanke bakom innan jag köper. Mina friluftsprylar har jag i väldigt många år och byter i princip aldrig ut något för att det går sönder eller blir utslitet (ska väl vara skor och kläder iofs).Jag har i regel kniven i ryggsäcken och en liten fickkniv i fickan så jag skyltar inte med den, varför nu någon över 15 år skulle komma på den idén

Men jag tror ändå att det mest handlar om "ballfaktor" vad man har hängande i byxbältet...