Fällkniven-Cold steel

Spyderco Tenacious

Har gått och förälskat mig i Spydercos fällisar. Skit snygga.Speciellt Tenacious. DePaul dom är väll riktigt bra dom knivarna?

hur bra håller 8CR13 stålet skärpan? Förstå att det inte är något super stål om den bara kostar 500.
Spyderco gör trevliga knivar med fina material och innovativa bladlåslösningar.

Det enda negativa är kanske att de tillverkar samma kniv om och om igen. Ett mindre brett blad med full flatslipning är något som jag fortfarande väntar på. Den senaste modellen på det temat var Jess Horn:
SpydieJessHornJiggedBone.jpg

Problemet ligger i själva bladhålet. Utan bladhål hade man kunnat slimma ned bladbredden men eftersom Spyderco envisas att använda det runda hålet på alla deras fällknivar så blir därför designen som den blir.

Det kinesiska 8Cr13MoV är ett ganska bra stål som påminner svagt om AISI 440B. 440B har dock något bättre motstånd mot abrassiv nötning pga högre andel krom i matrisen (16%-18%). Med utgångpunkt från namnet så kan man läsa av det kinesiska stålet. Således består det bl a av 0,8% kol och 13% krom. Dessutom ingår också 0,15% Molybden, 0,10% Vanadin, 0,205 Nickel, 0,40% Mangan och 0,5% Kisel. Basen är självklart järn.

Så allt som allt är 8Cr13MoV ett stål som befinner sig i skiktet strax över de lägre graderna.

~Paul~

Kul med bilderna! Du börjar ju få ihop en fin samling. Smarta och bra val!

Bor du i stockholm kan jag varmt rekommendera ett besök hos knivkompaniet. Men akta dig för att köpa kniv som denna på tradera.

Tack, jo det har blivit några under åren. Är 18 år så har inte haft ekonomi eller intresse föräns nu på senaste tiden att köpa knivar. Det har blivit S1:an och MIni huntern jag har köpt 2010.

Handlar aldrig mer på tradera, har blivit lurad där en gång.

Blir väll ett besök där :)

Spyderco gör trevliga knivar med fina material och innovativa bladlåslösningar.

Det enda negativa är kanske att de tillverkar samma kniv om och om igen. Ett mindre brett blad med full flatslipning är något som jag fortfarande väntar på. Den senaste modellen på det temat var Jess Horn:
SpydieJessHornJiggedBone.jpg

Problemet ligger i själva bladhålet. Utan bladhål hade man kunnat slimma ned bladbredden men eftersom Spyderco envisas att använda det runda hålet på alla deras fällknivar så blir därför designen som den blir.

Det kinesiska 8Cr13MoV är ett ganska bra stål som påminner svagt om AISI 440B. 440B har dock något bättre motstånd mot abrassiv nötning pga högre andel krom i matrisen (16%-18%). Med utgångpunkt från namnet så kan man läsa av det kinesiska stålet. Således består det bl a av 0,8% kol och 13% krom. Dessutom ingår också 0,15% Molybden, 0,10% Vanadin, 0,205 Nickel, 0,40% Mangan och 0,5% Kisel. Basen är självklart järn.

Så allt som allt är 8Cr13MoV ett stål som befinner sig i skiktet strax över de lägre graderna.

~Paul~

Okej, förstår nog vad du menar. Det är alltså ett relativt bra stål för pengarna, som en medel användare som jag kan ha stor glädje av.

Vad tycker du om Tenacious, har du den i din samling? Kan du rekomendera någon annan kniv i samma prisklass från Spyderco?

1. Det är alltså ett relativt bra stål för pengarna, som en medel användare som jag kan ha stor glädje av.

2. Vad tycker du om Tenacious, har du den i din samling? Kan du rekomendera någon annan kniv i samma prisklass från Spyderco?
1. Absolut.

2. Hm, tror inte att jag har den. Det är en mycket fin kniv och väl värd pengarna! Det är få knivar som kan konkurrera. Knifecenter har f n rea på dem: http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=SP122GP

De knivar som trots allt skulle kunna vara aktuella är sådana som är tillverkade i lite bättre stål. Till exempel Spyderco Endura/Delica i VG-10, Kershaw Lahar också i VG-10, samt Spyderco Centofante III i VG-10. Dessa knivar kostar runt 50-60 $, dvs något dyrare än Tenacious men avsevärt bättre ur materialsynpunkt och dessutom bättre lås.

~Paul~

1. Absolut.

2. Hm, tror inte att jag har den. Det är en mycket fin kniv och väl värd pengarna! Det är få knivar som kan konkurrera. Knifecenter har f n rea på dem: http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=SP122GP

De knivar som trots allt skulle kunna vara aktuella är sådana som är tillverkade i lite bättre stål. Till exempel Spyderco Endura/Delica i VG-10, Kershaw Lahar också i VG-10, samt Spyderco Centofante III i VG-10. Dessa knivar kostar runt 50-60 $, dvs något dyrare än Tenacious men avsevärt bättre ur materialsynpunkt och dessutom bättre lås.

~Paul~

Hmm, det där med import är jag inte hemma med..Hur kycket kostar frakt på en 120gr kniv från staterna? Och om knivfan hamnar i tullen, vad blir det för kringkostnader på det?

Buck Nobleman-440A stål

Såg en kniv som heter Buck Nobleman. Bladet är i 440A. Något i klass med Spydercon eller är det en sämre kniv?

Hur kycket kostar frakt på en 120gr kniv från staterna? Och om knivfan hamnar i tullen, vad blir det för kringkostnader på det?
Fraktavgiften är baserad på transportmetoden. Går inte att besvara m a o.

Om kniven hamnar hos tullen så blir prispåslaget sammanlagt ca 34% på knivar överstigande ett värde av 500:- svenska kronor. I den summan ingår tull, expeditionsavgifter, frakt (ca pris) samt moms.

En kniv som kostar 1000:- kronor i staterna kostar därmed ungefär 1340:- kronor för dig som kund i Sverige.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg