Jag hade samma problem för ett år sedan. Då åkte jag in till lantmäterikontoret i Kalmar, fick sätta mig framför en av deras datorer och skrev sedan upp ett antal koordinater utmed den sökta gränslinjen. Mycket manuellt, men billigt för du slipper lägga ut pengar och tid på kartvisningsprogram, elektroniska kartor ect. Lm har stora fina skärmar och kartorna är tydliga så det går bra att lägga markören utmed gränsen.
Huvudsaken är att man förstår att de koordinater man får fram på Lm's karta inte behöver stämma så väl med verklighetens gränsmärken ( ref. länk till avhandlingen ovan).
Koordinaterna skriver man sedan in manuellt i Gpsmottagaren som waypoints, sedan går man ut i skogen och letar efter rör i mark, råstenar eller vad det nä är. OCh så märker man ut nya waypoints med sin GPS där dessa ligger. Vid behov får man sätta upp hjälppinnar så att man kan syfta in waypoints mellan befintliga märken. Dessutom kan du gå utmed den nu definierade gränsen och spara ett spår som du kan plocka fram på ghpsmottagaren vid senare tillfälle, t ex under jakt. Då är spåret gränsen på din skärm.
P.S. Däruöver hade jag laddat ned fastighetskartan till Fugawi och kunde gå med en handdator med GPS (iQue) utmed gränsen. Just i det här fallet råkade kartans gräns stämma väl med gränsen i terrängen , men det behöver inte alls vara fallet. Vi hade hjälp av enstaka gamla gärdsgårdsstörar som kunde skönjas under mossan. Därför behövde jag inte använda de uppskrivna koordinaterna. Men jag kunde ha gjort det - enligt ovan. Be lantmätarn hjälpa dig med så att koordinatangivelserna från LM och GPSmottagaren stämmer.
(rikets nät). Du kan lugnt använda en GPS60C för detta syfte.