Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Knepig att sy med och rippar ofta tyget, ett tips är att sy med långa stygn eller handsy med skomakarsöm om du vill ha det brutalt starkt, täta sen med liquisole så 'halkar' tråden inte igenom tyget...
I min värld så är dyneema ett av det tåligaste (i förhållande till sin vikt) materialen på marknaden.
Skall du ha något lätt och tåligt så är det detta som gäller.
bonded nylon tråd är väldigt starkt och finns i olika storlekar och är väldigt billigt. Brukar köpa 5 km rullar för under 10 pund i strl/vikt 40, har några rullar i 20 (den största tråden jag kan köra i min maskin tror jag) och den är något dyrare.
Nylontråd har lite stretch så den följer med tyget bättre, mindre risk för brott (eller att tyget går sönder).
Kapellväv är apstarkt! (Alltså sådant som man syr båtkapell av för att skydda sin båt, sittbrunn eller bomsegel med). Kolla om du har någon segelmakare, sadelmakare, båtkapell/pressenningsfirma eller liknande i ditt område som du kan köpa en bit av.