Extremities skalvantar - vad är det för snöre?

Hej!

Jag fick ett par skalvantar i julklapp. Men tydligen har vant-teknologin sprungit ifrån mig de senaste åren. Jag hittar på vantarna inte mindre än 2 stycken "spännen", ett som spänns runt handleden och ett längst ut som spänns runt armen. Så långt är jag med. Men sen hänger det ytterligare ett snöre och sladdrar från varje vante. Dessa snören har en knut i början, fölt av en gummigrej och sen en avslutande läderbit. Är detta skalvantarnas motsvarighet till glasögonens senilsnören?

Det andra jag undrar över är att på insidan av vantarna sitter det två stycken små läderlappar precis i kanten. Har dom någon funktion eller sitter dom bara där för att man ska irritera sig på dom?

Senilsnöret:
extrem.jpg

Musse Pigg-lapparna i läder
extrem2.jpg
 
Senast ändrad:
Snoddarna är till för att du inte ska förlora vantarna om du måste ta av dom i stark vind och/eller mörker.

De små lapparna är de perforerade?
 
Snoddarna är till för att du inte ska förlora vantarna om du måste ta av dom i stark vind och/eller mörker.

De små lapparna är de perforerade?

Tack!

Vad gäller de små läderlapparna; när jag kollar riktigt noga så är de perforerade. Typ som om någon har stuckit en nål genom dom.

Kan det ha att göra med att etiketterna eller nåt liknande har suttit där?
 
Kanske har med etiketterna och att fästa handskarna i varandra efter produktion, eventuellt för att hänga upp dom på tork, det är det jag kan komma på. Har svårt att tro att det existerar ett foder med knappar bara på en sida.
 

Liknande trådar