Extrarymlig mygghuva

Finns det någon här som har en bättre lösning mot mygg (och bromsar mm) än en vanlig mygghuva? Mygghuvor kan förvisso vara mycket användbara, men ibland blir man tokig på att ha 300 mygg precis framför ansiktet, så jag skulle vilja ha något mycket rymligare så jag fick myggen på en halv meters avstånd. En sådan "XXL mygghuva" skulle också gärna ha så mycket nät att man kunde dra det över exempelvis en bärbar dator så man slapp få en massa mygg på händerna och på datorn. Man kan kanske tillverka något sådant själv, men det vore bra om det fanns något att köpa.

Eller skall man kanske snarare satsa på en myggolja som luktar så starkt att myggen håller sig på respektfullt avstånd från en? Jag kanske använder för mesig myggolja?

Jag köpte ett stort moskitnät för tio år sedan. Det visade sig vara ett skitnät. Det var så stora maskor att småmygg tog sig igenom.

Jula har ett myggnät för barnvagn som kostar 49 kr. Det fungerar möjligen lika väl kring mitt huvud, min överkropp och lite till. Så jag tar nog en titt på något sådant. Fast det var såvitt jag minns från Jula jag köpte ovannämnda (mo)skitnät.

http://www.jula.se/myggnat-for-barnvagn-349028

Om du har nånstans att hänga upp myggnätet finns ju single- och dubbelmyggnät som sovskydd. Vi har ett dubbelt som väger ca 300 g från teamsportia och samma finns på 5ans sport i gbg. Den räcker till 3 liggunderlag. Jag köpte senast en myggjacka i storlek L, den kan du kanske inte ha laptopen innanför, men det är en anorak i myggnät som har ett skydd för ansiktet med dragkedja. Jag köpte min på friluftsvaror.se för 159 kr. Finns även i XL och då skulle nog jag kunna använda i ditt syfte, men jag är inte stor. Det finns liknande på andra ställen som täcker även händer. Jag köpte min för att täcka minstingen som hänger i bärsele när vi vandrar. Annars är mygghuvan från biltema rätt stor. Min 5-åring drog ner den till midjan - kanske räcker till att täcka en ipad o en arm innanför. 39 kr.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg