Trist att höra att du inte fått någon direkt hjälp från Lantmäteriet, men eftersom du frågar om MapMate och Kartex så ska jag göra så gott jag kan.
MapMate är i första hand en abonnemangstjänst, där du tecknar ditt abonnemang för en period ungefär som ett telefonabonnemang. Detta ger dig åtkomst till valda kartserier via mobilt internet, dvs så länge du har mobiltäckning kan du få tag i kartor oavsett var du befinner dig. MapMate finns för Pocket PC och Symbian.
Om du har behov av att använda kartor då du inte har täckning kan du tanka med dessa kartor i förväg och jobba med handdator/smartphone och gps s.a.s. off-line.
När abonnemangstiden löpt ut kan du inte längre använda dina kartor, oavsett om du har dem cachade lokalt eller inte.
Kartex för Pocket PC jobbar på i princip samma sätt som andra handdatorapplikationer med gps-stöd, du köper en karta och kan använda den så länge du vill. Begränsningen är dock att programmet arbetar med Lantmäteriets eget .rik-format (ett förhållande som ofta debatteras på Utsidan). Applikationen är litet enklare i jämförelse med t.ex. OziExplorer och Fugawi som också kan hantera .rik-formatet (med tilläggsmodul), men fullt användbar för många tillämpningar.
Pocket Kartex har tidigare haft litet sämre stöd för usb-anslutna gps-er, men en del förbättringar på den fronten är gjorda i senare versioner, tror det är från v. 5.2 och högre.
Om du redan köpt kartor i tiff-format så behöver du inte nödvändigtvis köpa samma kartor en gång till, fast i .rik-format.
Jag gjorde för en tid sedan en (enkel) applikation som du kan använda för att skapa egna -rik-filer.
Du kommer åt att ladda hem programmet via länken
http://www.djuvfeldt.se/fusion/downloads.php?cat_id=3
Hjälpfilen till programmet beskriver ganska väl hur du går tillväga för att skapa egna .rik-filer. Om nåt är oklart är du välkommen att fråga i forumet eller via mejl.
/torbjörn