Expeditionsbindning?

Hej. Har i många år velat göra en liten expedition i Norra Sverige. Alltså ta sig fram i obanad terräng med pulka på släp. Vilken slags bindning och pjäxor passar till detta. Jag tänker mig inte så mycket utförsåkning utan snarare gles skog, snötäckta myrar och svagt sluttande fjäll. Eftersom jag inte kan något om vallning skulle jag helst vilja ha vallningsfria skidor så tips på bra sådana är också välkommet.
Gustav

Jag kör på ett par Åsnes Rago med rottefellas bygelbindning på vilket jag tycker funkar mycket bra. Dessa skidor tror jag även finns i vallafritt utförande, men ska du dra pulka så reomenderar jag helt klart att du använder stighudar för att få fäste med pulkan som bromsar där bak.

Ha det trevligt

Själv använde jag Tegsnäs Topptur tillsammans med Lundhags Alaska-kängor. Skidorna är inte vallningsfria, men går du med pulka så använder du nästan jämnt stighudar ändå. De har även stålkant, vilket är mycket användbart ibland.

Vad det gäller kängor, så gäller det att komma ihåg att köpa tillräckligt stora. Jag har 39, men valde storlek 42. En storlek kan du räkna med att de krymper. Sedan vill du plats för sulor och dubbla sockar. Ett varmare alternativ är troligen Jörnkängan anti-frys med filtsocka.

Med vallningsfria Fischer Europa 109, Rottefella Super Telemark med Kabel, Scarpa T4 och tung pulka gick jag mellan Transtrand och Storlien i vintras. Det var massor av mil på platten, över sjöar, myrar och skog, likväl som utförs i Tänndalens slalombacke mm. T4:an ger bra stöd för lättare utförsåkning (jag använder den när jag åker Telemark i pist också) och är tillräckligt mjuk för turskidåkningen. Fischers 109:eek:r med hel stålkant var bra. Visserligen hade jag tung pulka och gick nog 8 av 10 dagar med stighudar, men jag upplevde att crown-belaget (tror att deras vallningsfria zon kallas så) fungerade mycket bra. Rottefella Super Telemark-bindning kan du köpa för under 500 kr, men då blir du utan kabel. Det har hänt att bygeln gått av, och då ger kabeln tillräckligt stöd för att du skall ta dig tillbaka till civilisationen, men för den lyxen får du betala 500 kr extra.

Klassisk turutrustning

För den typem av turer som du beskriver skulle jag helt klart välja gammal klassisk turutrustning. Det vill säga ett par Tegsnäs Rajd med rödsula med vanlig kabelbindning och ett par kängor.

Själv kör jag med ett par Lundhagskängor med innersko av yllefilt som är anpassade för kabelbindning, men det går ävan att ta sig fram med vanliga kängor även om det blir lite mindre stabilt. Det viktiga är att kängorna är varma samt att man håller dom så torra som möjligt, gärna med hjälp av en vattentät socka närmast foten (en sk Vapor barrier liner).

En av fördelarna med Tegsnässkidan, för utom att den är anpassad för att ta sig fram i lös snö med, är att man har relativt bra fäste så att man i princip helt slipper att använda sig av stighudar. När jag var ute på en 15-dagars tur i våras i Sarek och Padjelanta använde jag mina stighudar endast vid ett par tillfällen vid rejäla motlut.

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg