Hej!
Jag känner inte till SynMat, men har använt den tjockaste DownMat, samma storlek som Fimax, en stund, och måste säga att det är ett fantastiskt bra underlag. Men man måste som sagt vara mycket försiktig med värmekällor - min låg för nära brännaren en liten stund förra helgen, med en oroväckande "bula" som resultat: limmet som håller ihop kanterna var på väg att släppa, samtidigt som luften inuti expanderade! Men detta kan väl också vara något att tänka på när det gäller den syntetiska versionen.
Min enda invändning mot att köpa den allra största DownMat'en (och SynMat'en) är nog att den kan vara ganska "osocial" om det är många i tältet och trångt om utrymme. För en månad sedan delade jag ett ganska trångt fyramans-tält med två andra, och det kändes som om jag ensam tog upp halva tältutrymmet! Faktum är att om alla tre hade haft ett sådant liggunderlag hade vi knappt fått plats. Och så gör storleken att det kan vara lite knøligt att pumpa upp den i ett trångt tältutrymme, och att det finns mindre plats att ställa t.ex. matboxar på i fot - eller huvudänden av innertältet. Jag har därför tänkt mig att jag borde köpt den lite mindre varianten.
Jag håller med Fimax om att Downmat kan vara mer prisvärd, framför allt om det är troligt att du kommer att sova mycket i tält i sträng vinterkyla. Den är otroligt komprimerbrar, och blir grymt tjock och isolerande när du pumpat upp den. Men den något tunnare varianten, 7'an, borde ju absolut också vara mer än tillräckligt komfortabel och isolerande för de flesta turer - det är ju bara att jämföra med andra uppblåsbara underlag.