Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt?

Jag tycker att jag sover allt sämre på mina utefärder (Kajak och fjällvandring) numera, och det förtar mycket av nöjet. Får ont i höfter och axlar när jag ligger på sida och vill kunna röra på mig mera än i en traditionell sovsäck. Fick upp ögonen för riktigt tjocka Exped-underlag här på nätet. Såg även att Thermarest (på amerikanska hemsidan) kommit med någon form av täcke som i alla fall är kompatibla med deras underlag. Fördelarna med detta blir ju att man kan röra sig mer och att man endast behöver fyllningen från täcket ovanpå i och med att underlaget isolerar såpass bra. Är det någon som har erfarenhet av denna kombo?

Mina funderingar är främst :
Täcket är ju tillverkat för att passa thermarest underlag och måtten skiljer sig endast någon centimeter i bredd, vilket verkar försumbart, ev längdskillnad bör vara oviktig, men skillnaden i tjocklek är ju några centimeter. Har inte sett undersidan av täcket (antar att det är någon form av undersida och inte just bara ett täcke, för att helt omsluta madrassen. Passar dessa två produkter ihop, Bägge finns i standard och deluxe-utförande som är nästan lika breda men tjockleken skiljer sig mera åt.

Kallras! Täcket finns ju även som ren sommarvariant utan dun. Men om man nu skall kunna använda det även när det blir lite kallare (naturligtvis är det ju ingen vinterprodukt) måste man ju kunna hindra kallras ner från huvudändan. Vanliga sovsäckar har ju löst detta med en extra dragskoförsedd krage invändigt. Hur ser det ut med denna lösning.

Är det någon som har erfarenhet av denna kombo eller mera kött på benen om Thermarest täcket, eller andra kloka synpunkter/funderingar? Har läst en del om Expedunderlaget och många verkar ju nöjda med komforten, bara man får tag i ett bra exemplar.

mvh
anders
 
Såg även att Thermarest (på amerikanska hemsidan) kommit med någon form av täcke som i alla fall är kompatibla med deras underlag. Fördelarna med detta blir ju att man kan röra sig mer och att man endast behöver fyllningen från täcket ovanpå i och med att underlaget isolerar såpass bra. Är det någon som har erfarenhet av denna kombo?


Hade en Macpac säck som saknade dun på undersidan, istället bara en tunn ficka för ett thermarest. Funkade klockrent så länge man använde just ett thermarest eller liknande Men pröva sticka ner nåt annat än ett ( förhållandevis) hårt uppblåst och halt liggunderlag så gick du bet. Valde man att lägga sovsäcken på liggunderlaget så fanns ju risken att man vände sig på natten och la sig på dunet och vaknade av att man frös. Hände rätt ofta. Men lösningen är mer funkis än inte.
 
Även Big Agnes har ju varianter med underlagsficka, deras rektangulära säckar ser ut att lämna lite manöverutrymme så länge man håller sig på mattan. De som är kompatibla med deras uppblåsbara liggunderlag borde kunna passa en downmat, kan tänkas. Annars finns ju King Solomon...


valdemar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 16
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13

Liknande trådar