Exped downmat - hållbarhet

Jag funderar över hållbarheten på Expeds liggunderlag (och även andra uppblåsbara för den delen). Vågar ni lägga ut dessa direkt på marken, på granrisbädden eller bredvid elden? Kan man förvänta sig att liggunderlagen ska hålla för det? Själv har jag bara använt mitt i tält än så länge, bortsett någon natt under bar himmel då jag konstant oroat mig för punka.
 
hej
nix pix-var lite rädd om expeeden..
våra används i tältet, mitt är numera lagat på tre ställen, fruns expeed är helt.
har med ett tunnt vanligt till hunden i tältet, brukar låna det att sitta på ute.
vänligen nils
 
Mitt har klarat hund men eld och värme ska du passa dig för. Jag fick nytt på reklamation och i bruksanvisningen står det att man ska passa sig för att blåsa upp den när det är svalt och sen låta den ligga i solen dagen efter. Den kan börja läcka pga att luften expanderar om det är stora tempskillnader.
 
Min downmat har använts under närmare 25 nätter sommar som vinter och visar inga tecken på förslitning, har använts i och utan tält.

Så länge det inte är nått uppenbart vasst och man släpar runt madrassen så är det knappast ett problem, tyget känns rejält.
Däremot får man nog vara försiktig med eld iaf om det sprätter mycket.. Å ena sidan så skapar blir det ju hål av glöd.. Men då bör ju det tunnare tyget i överdragsbyxor och jackor vara betydligt mer utsatt, men hur ofta blir det hål på dom när man eldar?
 
Jo, att eldloppor kan få förödande konsekvenser för ett uppblåsbart liggunderlag säger ju sig självt. Men det jag främst undrade över var hur väl det klarar kvistar, stickor, vassa stenar och annat skit som kan tänkas ligga på marken!?
 
Jag har nästan bara använt mitt exped airmat i tältet. Det är ju ändå så jobbigt att blåsa upp det att jag bara vill göra det en gång om dagen. Jag har fått två hål på det, i slutet av kanalerna, vet inte om det är pga slitage eller dålig kvalité (känns som det sistnämnda). Har försökt att laga flera gånger, men det blir inte riktigt bra. Har nu fått ett nytt på garantin, men det var ju trots det rätt hårt nästan hela semestern.

Ska du sova på snö (det antar jag) borde det ju vara hyfsat mjuk med cellplasten ändå och enklare när ni har rast.
 
Jo, att eldloppor kan få förödande konsekvenser för ett uppblåsbart liggunderlag säger ju sig självt. Men det jag främst undrade över var hur väl det klarar kvistar, stickor, vassa stenar och annat skit som kan tänkas ligga på marken!?


Du frågade hur dom klarade att ligga direkt på marken, på granrisbädden eller bredvid elden, är det så konstigt att du får dom svar du får?

Jag har kommit att lita på min downmat mycket och har använt den på barmark utan problem, även använt den som sittunderlag när jag lagat frukost utanför tältet, osv.
Tyget känns rejält.
Men kan jag garantera att den inte går sönder? Näe, för vem kan göra det.
Men jag har slutat oroa mig efter ~25 nätter sommar som vinter under 3 års tid , tar med mig lagningskittet fortfarande dock ;)

Edit: Och viktskillnaden mot exempelvis neoair är ju inte bara dunet som är i.. det kan ju inte vara mer än kanske ett hekto dun i en downmat.. Så fördommsfullt så kanske man kan gissa att en downmat håller mer än en neo-air.
 
Ska du sova på snö (det antar jag) borde det ju vara hyfsat mjuk med cellplasten ändå och enklare när ni har rast.
Ganska klent med snö här fortfarande. Men granris är planen! (jodå, tillstånd att hugga finns)

Du frågade hur dom klarade att ligga direkt på marken, på granrisbädden eller bredvid elden, är det så konstigt att du får dom svar du får?
Haha, ja sant! Som man frågar får man svar :) Men elden var mer en fråga för att få en uppfattning om hur (o)varsamma är med sina liggunderlag.
 
Jag skulle inte ligga direkt på ris, sten och barr. Känns som att man ber om problem med en 1500-2000 kronorspryl. Jag har Expeds multimat med allt som oftast och det finns ju andra tunna varianter: Exped har ett 2x1 meter cellgummiunderlag som kan man göra till 2x0,5 meter. Det är 4 mm tjockt/tunt bara. Multimat är 2x1 meter och 2mm + tunnt tyg. tar en del plats dock.
 
Jeg har brukt Downmats i 6 år nå. Har hatt to 9DLX og en 7. .

Punkterte den første )DLXen forran et furrubål. Matta gir best isolasjon når den er godt oppblåst. Varmen fra furrubålet fikk den til å eksplodere. Den røk i sveisen. Det ble en kald natt, men gjentatte oppblåsninger. God service gjorde at jeg fikk en ny matte. Jeg har behandlet den mer forsiktig.

Gikk også til innkjøp av en 7er. Den er smalere og kortere, men med en oppblåst pakksekk blir den lang nok for meg. Desverre røk den på tur nå i sommer. Den punkterte innvendig. Dun kom ut av ventilen. Downmats er fantastiske å ligge på, men må behandles meget forsiktig. Det er lurt å ha med 1/2 vanlig liggeunderlag i tillegg, både til bruk ved bål ol. og hvis Downmaten sprekker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 16
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13

Liknande trådar