Expanderande hål efter nålen!

Hej textilkunniga!

Jag torkade idag upp mitt Bergans Wigloo efter semesterns resor och upptäckte då att en söm börjar se dålig ut.
Det är hålet efter nålen som ser ut som den har utvidgat sig - se bild!
IMG_1384.jpeg


Tror ni det kan hjälpa med sömntätningsmedel även för att förhindra att hålen blir ännu större?

Eller oroar jag mig bara i onödan?
Jag använder inte tältet på kalfjället men vore ändå tacksam att slippa något slags haveri vid fel tillfälle.
 
Så länge tråden håller så är det inga problem. Det är bara väven som har blivit sträckt.

Börjar du använda tätmedel eller lim i sömmen så blir sömmen inte lika flexibel och då nöts tråden ut.
Är du osäker så har du färdiga hål att dra igenom några stygn med björntråd eller någon annan hållbar tråd.
 
det har hänt mig med mitt gamla helsportält. Det verkar inte vara några problem, det blev så rätt snabbt och tältet har används några veckor om året i ett antal år efteråt utan att de blivit värre. I mitt fall har jag skitit i att täta då ev regndroppe bara hamnar längst ut i absiden. Tror det blev sånger att jag slarvat lite och spänt tältet för hårt när dragkedjan varit öppen och sedan tagit i lite för mkt när jag stängt den.
Om dina hål beror på samma sak vet jag inte.

Lite silikon på hålen borde göra det lite starkare, tänker jag
 
Och var lite försiktig med att spänna tältet hårt, gissar att det är orsaken. Även dragkedjor riskerar att paja om dom dras för hårt i sidled.
 
Ser ut att vara intill en stångkanal? Lite svårt att se på bilden, men har de gjort ett trådbyte på sömmen närmast den röda väven på det aktuella stället? Hur ser sömsmånen ut på insidan?
Om allt är OK och ingen risk att det löper vidare pga ex för liten sömsmån hade jag försökt täta med lite seamsealer från insidan.

Hur ser det ut innanför på den positionen, är det långt till innertältet, dvs om det skulle komma in en vattendroppe kommer den hamna på marken eller på innertältet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ruben Al-Suedi Hål/Revor i tältgolvet - hur laga effektivt/enkelt? Bo och sova 26
avslutmedlemskap0904 Rep med hål Bo och sova 9
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
wima Hål på uppblåsbara Liggunderlag Bo och sova 13
karlsson Hål i madrassen! Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
FalconBayerskt Fundering efter modifiering av tältlinor Bo och sova 12
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Letar efter en året om sovsäck Bo och sova 6
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
såg letar efter tresesongs tält Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
kikkit På jakt efter tält för jungfrufärden. Bo och sova 9
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26

Liknande trådar