• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Evighetstråd

Efter att ha varit medlem på Utsidan ett tag nu har jag börjat se ett visst mönster i vilka trådar som blir långlivade och vilka som inte blir det. Jag har börjat fundera på om det vore möjligt att skapa "den odödliga tråden", som berör så många människor och ämnen att diskussionen blir helt självgenererande och aldrig dör ut?

I dagsläget känns det som ett säkert stalltips att först hitta på en produkt som inkorporerar funktionerna hos en knv, en gps, ett Hillebergtält och som dessutom är löjligt lätt och utformad enligt dykarnas DIR-filosofi. I nödfall får man rita en karrikatyr av några religiösa ledare på föremålet i fråga, men det vore ju knappast friluftsmässigt. Kanske vore det bra för trådens fortlevnad om man (illegalt) kunde ladda ner produkten från internet... Fyll gärna på med mer "diskutabla" egenskaper! :)
/Rilleman
 
Tror inte det går att hålla liv i en odödlig tråd. Ingen orkar hänga med eller ens läsa när trådarna blir allt för långa, sen kvittar det vad den än handlar om.
 
Aktuella Reatips

är en tråd som bara fylls på liksom tråden tältkåta.

En annan tråd som skulle kunna leva längre vore nåt i stil med igår var jag ute på en fin tur och beskrivning av upplevelsen.

Thure
 
Du har en klar poäng där Thure. En tråd som ska leva länge måste ha en bas som är åtminstone delvis variabel över tiden, så att det hela tiden finns nya saker för deltagarna att ta ställning till. Det kanske är så enkelt som att starta en tråd för diskussion av dagens väder..? :)
 
Äsch, hela forumet är ju egentligen en enda jäkla metatråd i samma fråga: Vad ska man göra? Ska man göra si, eller ska man göra så, eller ska man inte alls, eller ska man kanske och i så fall vad. Nån frågar, nån svarar, nån håller inte med och så blir det fajt. Om och om igen till dödagar. Lägg ner alltihop, dött lopp, game over! :cool:
 
Nej nej nej. Det är ingen idé att ge upp. Ämnet är aldeles för oexploaterat. Det viktigaste i sådana här forum är att stämmningen är på topp. Alla ska vara sjysta mot varandra, annars vågar ingen komma med inlägg. Har tittat en del på swebikers.se och de verkar ju försöka trycka ner varandra så mycket som möjligt ibland. Min fråga jag vill kasta vidare är därför varför har inte just ni alla bidragit till en ökad kärleksfullhet här på forumet. hehe.
Något som vi även skulle kunna snacka om är rent vardagliga frågor. Jag gillade idén om vädret. Det jag menar är att det är ju inte så himmla många som har gjort massa extremt. Måste väl ändå påstå att jag mer är ute i skogarna kring Stockholm, och vad är det för fel att snacka mer om sådant. Jag vet det finns en del av forumet som snackar plattmarksvandring, men varför göra det så extremt när det gäller fjällvandring. Ju vardagligare frågan blir desto fler kan ju svara på den.

Kram
Tomas
 
I ett annat forum jag följer finns det en tråd med över 20 000 inlägg och den tråden heter "associationslek", dvs jag skriver ett ord, den som svarar skriver ett ord han/hon associerar till det ordet och fyller på med ett nytt.

Tråden om dagens väder, som i alla fall skulle ha liten koppling till friluftsliv har där lite över 1000 inlägg.
 
resor...

Inte att förglömma är resetips, t ex dyker frågan om hur man billigt och smidigt åker till Elbrus upp som ett säkert vårtecken varje år. Ett visst mått av variation finns ju inbyggt här, berget står där men politisk och ekonomisk situation samt researrangörer varierar över tiden.

/Patrik