Eviga frågan. Bra cykelköp

Jag letar efter en långfärdscykel som ska vara av hög kvalitet för den ska med på flyg lite hit och dit. Och så ska den naturligtvis hålla. Eftersom jag är 67 år ska det vara den siste långfärdscykeln jag köper i detta liv.

Pund dollar och euro är ju väldigt billiga nu. Ska man köpa från England, USA eller Tyskland

Alla tips och ideer är välkomna.

Kent

Jag ska ta den till Azerbaijan och cykla lördagar - söndagar mens jag är där i vår.

Till hösten ska jag till Indien för 14 dagars cykling.

Sen blir det väl en hel del cykling till. Men aldrig med mycket packning . Inga tält sovsäckar eller mat

utan med lite packning

Budget max 10-12.000 tänkte jag om man får kvalitet för den summan

Kent

Senast ändrad:
Eftersom du inte ska cykla hundratals mil med packning, låt mig komma med ett udda råd: Köp en snygg cykel! :)

jag skulle prioritera egenskaperna så här:
- mountainbikeutväxling är alltid trevligt i uppförsbackar och motvind.
- lätt cykel (man behöver lyfta eller bära cykeln ibland)
- normalbreda men släta däck. (ger lite komfort, däck med nabbar behövs bara i leriga slänter)
- upprätt sittställning (ska man bara stirra ner i asfalten så behöver man ju inte åka till Indien) följer sällan med cykeln du köper men går att ordna. Mountainbikestyren är rena döden på längre resor.

Compact

Håller till vissa delar med föregående. Men jag föreslår satsa på tredelad compact växling och 14-29 10-delad kassett bak.

Om merparten av cyklingen ska ske på asfaltväg tycker jag att 28 mm eller 32 mm borde räcka. 559 (26") eller 622? (28") Här säger jag att det beror på var man ska cykla. Håller man sig till Europa och USA föredrar jag 622. I övriga världen tycks 559 vara lättare att få tag på. Baserat på otal läsning på näet av andra cyklisters erfarenheter och utrustningslistor.

- lätt cykel (man behöver lyfta eller bära cykeln ibland)
- normalbreda men släta däck. (ger lite komfort, däck med nabbar behövs bara i leriga slänter)
- upprätt sittställning (ska man bara stirra ner i asfalten så behöver man ju inte åka till Indien)

Håller med om däcken och ställningen, men jag tycker att det där med cykelvikten inte är så viktigt alls, sålänge det inte är en groteskt tung cykel det vill säga :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg