Everest Kajak från Stadium

Hej,
Helt ny medlem här som funderar på att skaffa Kajak.
Det var ett tag sedan jag testade men förstår att det bästa är att åka till butik där man kan testa men tänkte ändå passa på att kolla om det är någon här som vet något om Kajaken som Stadium börjat sälja?

http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=PNXCROinIygAAAFEdjU35XXy#.U2-lsq3V8UA

Den är på erbjudande nu för 4999:- (ord. 9490:) ser grymt prisvärd ut.

Jag är ute efter en stabil kajak för kortare dagsturer, 184cm 100kg

Magnus
 
Utan att gå in alltför mycket på Everest eventuella kvalitéer tänker jag såhär. Blocket har idag ca 350 kajaker och kanoter liggande ute.Gör man ett sök på kajak och pris upp till 5000 kronor får man upp en handfull objekt. En är en dukkajak utan överdel, några är uppblåsbara och en annan är ombyggbar så man kan göra en tvåmans av en singelkajak??

Jag tror att även om man "bara" tänkt paddla lite runt bryggan vid stugan är en kajak i den prisklassen inget att satsa på. Lägg på 2-3 tusen kronor och du får en kvalitétskajak av känt märke. Några år på nacken, men som sagt god kvalitet som kan ge glädje för flera år framåt.

Det finns dessvärre en anledning till att det ligger så många begagnade kajaker i prisklass 6000 kronor ute. Det finns dessvärre också många köpare som gått i fällan och känner sig rejält lurade!

Vänligen
/Håkan
 
Kajaken från Stadium är inte densamma som hänvisningen ovan till kajaken från Tahe. Det är skillnader på en rad smådetaljer samt att de skiljer sig betydligt från varandra beträffande skrovets form sett ur ett tvärsnitt. Åk till en butik beskriv för någon kunnig i personalen vad du avser att göra, din erfarenhetsgrad m.m. så att du kan få hjälp att välja!
 
Jag står nog fast vid att kajak bör köpas i kajakbutik, inte sportaffär. Men får samtidigt ha så mycket ödmjukhet att jag inser att alla har rätt till sin tro och övertygelse.

/Håkan
 
Feelfree production

Made in Thailand a few years ago by Feelfree in Bankok, own design, you get what you pay for....
 
Kajaken från Stadium är inte densamma som hänvisningen ovan till kajaken från Tahe. Det är skillnader på en rad smådetaljer samt att de skiljer sig betydligt från varandra beträffande skrovets form sett ur ett tvärsnitt. Åk till en butik beskriv för någon kunnig i personalen vad du avser att göra, din erfarenhetsgrad m.m. så att du kan få hjälp att välja!

Tittar man närmare så ser man att det inte är samma kajak, men de ser ändå så pass lika ut att man börjar fundera på ifall de kommer från samma tillverkare. Ramen runt sittbrunnen ser likadan ut, liksom placeringen av luckorna och skrovets form. Kanske Stadiums kajak är en äldre modell? Tillverkar Tahe sina egna kajaker eller köper de in modeller?
 
Jag har också nosat på den där everestkajaken.
Eftersom de som vanligt inte tillverkar själva handlar det ju om att hitta vilken tillverkare som kan ha levererat till dem. Jag är rätt säker på att det är en kajak från Tahe det handlar om, men om det hjälper för att veta om den är prisvärd vet jag inte.

Nedanstående är saxat från artikeln på http://outsideonline.se/2008/07/30/provpaddlat-16-snabba-havskajaker/

Tillverkarna av Revalkajakerna, estländska Tahe Marine, bygger årligen tusentals kanoter och man har under lång tid försett olika svenska återförsäljare och privatimportörer med kajaker av skiftande kvalitet. På senare tid har man gjort en rejäl uppryckning både när det gäller design och kvalitet.

Annars är den ju rätt lik Tahes lifestyle 500.
recension av just den finns på
http://paddling.nu/2011/05/19/kajaktest-12011/

Där den får betyget "prisvärd sommarstugekajak".

Jag har beslutat mig för att inte köpa. Mest för att jag anser risken att jag som nybörjare inte vet jag vill ha, och för att risken för att eventuell kundhantering vid reklamation osv kommer brista på stadium jämfört med riktig kajakbutik.
 
och för att risken för att eventuell kundhantering vid reklamation osv kommer brista på stadium jämfört med riktig kajakbutik.
Hmm, varför då? Nu har jag inte behövt reklamera saker till stadium, så jag vet inte, men är det inte snarare större chans att stadium, med tanke på hur stora de är, har en bra reklamationspolicy än "Nisses kajaker"? En ny kajak är ju liksom en skitsumma för ett så stort bolag.
Dessutom finns det ju många butiker att vända sig till för reklamationen.
 
Runt sittbrunnen på kajaken från Stadium finns någon form av fästen i sargens kant vilket är något som inte funnits på något tidigare modell från Tahe. Därutöver ser fästena för bärhandtagen annorlunda utformade ut jämfört med övriga modeller i Tahes sortiment. Det verkar därför som att det är lite som talar för att den skulle ha något med Tahe att göra.

Det kan vara så att det ändå är någon av de kända tillverkarna eller konstruktörerna som ligger bakom design och/eller produktion. Om den flyter (vilket den kommer att göra) och i övrigt fyller dina grundkrav så kör. Är du det minsta osäker så gör som Nicopia föreslår och gå till en etablerad kajakbutik och prata med någon erfaren säljare. Hoppas det blir många trevliga upplevelser oavsett vad som paddlas!
 
@ Ayrin: Du kan ha rätt, men jag brukar annars tänka att kundvård är viktigare för ett litet företag än ett stort. Det där med att de stora skulle kunna slösa med småsummorna tror jag inte på. Det brukar ju ändå röra sig om den enskilda butikens resultatsiffror i slutändan. Hursomhelst får man ju kunnigare säljhjälp i en specialbutik. Men smaken är som baken.
Offtopic: I fallet med en produkt som jag själv lite bättre kan bedöma nyttan med ser det annorlunda ut, men just kajak verkar ju kräva lite vägledning om man är nybörjare.

@opabinia: skarpögt!

Till TS: låt inte mig sänka dig i din köplust, jag tror också att detta är helt ok kajak för pengarna. Pröva att be om att få den på öppet köp, och testpaddla den sen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
JohanBj Stadiums kajak Everest? Paddling allmänt 9
jakerlund Everest kayak 370 s10 Paddling allmänt 3
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
Bam054 Everest Kayak 520 Comp? Paddling allmänt 32
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
pete_d Everest vantar o jacka Paddling allmänt 0
niklas104 Everest v 505 Paddling allmänt 12
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10

Liknande trådar