Hej igen!
Fick ett mail från en annan Crecsent-spekulant som efter ovanstående svar avstår ifrån ifrån ett köp(f´låt Crecsent..)
Låt mig först säga att jag blivit på lurad fel storlek på cykeln flera gånger!
Köpte en Fisher CR-7 på Cykelstallet som var åtminstånde två tumm för liten(17 istället för 19) Pris 12500Kr. Hekla(har även hetat Velodrom, numera Cyklorama) sålde en titan-ram som ej var den som jag beställt(16,5 istället för 18). Pris ram 9.500kr. Cykeln gick på ca 30000kr när den var färdig men passade aldrig. Sålde hela cykeln för 8.500kr 6 år senare.
Där av denna omfattandeoch högst personliga utläggningen!
Har kollat runt lite och det finns inte mycket att välja på beträffande touring!
Tävlade tidigare i MTB så en del av min utrustning och framför allt uppfattning om cyklar kommer från detta.
Den MTB jag använder till långfärder är en några nummer för stor, begagnad cykel(95/96) -jag köpte -98, när jag arbetade i Oslo. På denna cykel har jag bytt det mesta för att de antingen tagit slut eller för få "den rätta känslan".
Ramen är svetsad av Tange Prestige dubbel reducerade rör(endast främre triangeln tror jag)
Lagade två små sprickor i sadel-röret med en svets för 5-6 veckor sedan. Tog för verkstads killen 15 minuter och kostade 150:-. Tydligen så är sadelstolpen på max(mkt. låg/lång ram, 20 tum tror jag) och passformen rör/stolpe är ej perfekt!
Därför är jag glad i stål ramar och avskyr aluminium!!! Har sett allt för många aluminium-ramar som gått sönder, och gått sönder på "fel" ställe. Istället för att tex gaffeln böjer sig vid en krock som tänkt, så böjer sig hela styr röret med, med följd att ramen får kasseras. Det är även en myt att aluminium rostar. Prova själv med lite vägsalt på en bar aluminium-bit! Vikten är inte av något större intresse här annat än att tillräckligt med material för att ge en lång livslängd. Lite tyngd är mao bra!
De enda cyklar jag fann var kompletta med flera tvivelaktiga lösningar/komponenter var av två i cro-mo stål svetsade i Taiwan(mer om detta senare).
Det finns ingen komplett riktiga touring-cykelar med 26" hjul att köpa i Sverige(har du sett någon så skriv)! Så vill du ha detta får du köpa en MTB och bygga om den eller som jag rekomenderar, köpa på postorder från England(det finns även tillverkare av denna typen i Tyskland och USA). Detta går men du får ett ekipage som inte uppför sig som en "svans-viftande hund"(har den tendensen i min cykel ombyggda, för stora MTB).
Detta beror på att hjulbasen är för kort och med för branta vinklar på styrröret/gaffeln. På många cyklar får man även överlapp fot - frammväskor/framskärm! Det samma gäller i ännu högre grad flesta racer-cyklar, så detta är inget alternativ jag ens tänker nämna.
Faktum är att väljer du MTB-alternativet så har de billigare kompletta cyklarna(4-7000kr) lämpligare ramar då de har tjockare väggar i rören. De dyrare modellerna i cro-mo stål(7-14000kr) är ofta trippel-reducerade men har den kvalitén som jag tycker man bör ha på komponenterna. Hade en fyrdubbelt reducerad Marin Team Issue som jag använde när jag arbetade som cykelbud. Ramen höll i 6 månader! Dessutom kommer alla hjulen vara 32-ekrade med tunnväggiga MTB-fälgar(slits ut snabbt, spricker lätt). Har hört om fler än en som gett sig ut på långtur och haft problem med sina nya fina och dyra MTB-cyklar. En arbetsbekant satt fast i Amasonas i 10 dagar och väntade på ett 36-ekrat 26"hjul ifrån Cycling i Stockholm! Eller ta Göran Kropp som vars enda problem på sin resa tur och retur till Mt Everest var med en sadelstolpe som gick av då den tungt lastade cykelkärran var innfäst där(special byggd Pack Track)!
De flesta haverier beror på att man låter underdimensionerade/fel designade komponenter fylla uppgifter de ej är avsedda till! Mao så kan därmed eliminera de flesta problem med kunskap och val av komponenter redan hemma och samtidigt spara pengar och förtret.
Samtidigt så vimlar det med människor som reser på alla möjliga/omöjliga cyklar. De kommer i alla fall kom iväg och fram dit de skulle. Så lite av båda världar är kanske bäst?
Jag har tidigare långcyklat på allt i från 3-vxl Cresent till Nishiki Ultratour men en touring-cykel med 26"-hjul, ca 1,75" däck är i mitt tycke att före dra.
Om jag skulle nämna lite om de ramar och touring cyklar jag fann i Sverige(de hade alla avigsidor som 28" hjul) men som jag EJ rekomenderar då det oftast är racer nav(130mm) med en väldigt rak eker väg på de som sitter innanför kassetten(pajjar lätt):
-Diamondback Interval: alu-ram ej bra, för hög utväxling, justerbar styrstam: bra om du inte vill bråka med försäljaren och få en rätt av passad, ej friktions läge på vxl-reglage, ej pakethållare: bra om du väljer själv, dämpad sadelstolpe: bra men dålig kvalité och oftast ej rätt dämpad, för klena hjul, racervevarmar/klingor bra!
http://live.diamondback.sycomm.com/Bikes/bike.asp?BikeID=53&Type_Folder=Road&Years=2001&TypeID=7
Här hittar du en återförsäljare:
http://www.derbysweden.se/
-Giant Expedition; Bra: växlar/vevarmar, fästen för lowrider, komplett
Dåligt: kvalitén på pakethållarna, alu-ram, ej friktions läge på vxl-reglage, Magura hydraliska bromsar är kraftiga men inget man klarar att laga vid ev. haveri på landet, hjul, komplett.
http://www.cykelkallan.com/php/visa_artiklar.php?id=611&huvudtyp=cyklar&typ=Touring,%20Herr&marke=%&erbjudande=%
Importeras av Jaguarverken:
http://www.jaguarverken.se/
Cykelkällans hem sida:
http://www.cykelkallan.com/
-Cannondale 800 är den finaste av dem alla men jag har hört att många haft problem med att ramen är så bred att pakethållarna låssnar ur fästena...!
Dåligt: Alu-ram(dock en av de finaste alu-ramar som finns), ej friktiions läge på vxl-reglage, , kostar ca 14500kr.
Bra: lätt, snygg?!, övriga komponenter verkar av bra.
http://www.cannondale.com/bikes/usa/model-1TR8.html
Säljs bla hos Cykloteket som jag dock ej kan rekomendera:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1353
http://www.cykloteket.se/
På Cykelcity i Lund, tel 046-15 73 00(varning för strul!), har dom en Surly cykel som är mycket intressant och den enda som jag skulle vända mig om efter ;^) . Minns inte om det var en ram eller en komplett cykel men ramen kostar ca 5000kr och har 28" hjul med MTB nav(Kan ta både 135mm Mtb-nav och 130mm racer-nav då bak gaffeln har en distans där emellan: 132)
http://www.surlybikes.com/
http://www.cykelcity.se/
-Trek 520 har stål ram(vågen!!!)
Dåligt: kvalitén på pakethållare, hjul storlek, hög utväxling, Step-in på endast en sida är jobbigt, kostar troligtvis som Cannondale´n
Bra: kvalitén/funktion på övriga delar, friktions läge på vxl-reglage, V-broms kompatibla bromshandtag(de enda som är det utan en konverter) mm.
http://www.algonet.se/~bergen/cykber/others.html
http://www.trekbikes.com/bikes/2001/road/520_main.html
Importör Duells:
http://www.bikesupply.se
Begagnade MTB-cyklar
http://www.cykelstallet.se/katalog/setup_main.html
Har du råd och vill ha en riktigt bra hoj eller om din lokala cykelhandlare ej har det du söker så kan du lika gärna beställa från England som att köpa på postorder i Sverige!
Här är några fler tipps
Dawes med 28" hjul: Galaxy £699.99, Super Galaxy £849.00 samt möjligheten att designa en egen cykel on-line!
Med 26" hjul: Dawes Sardar £649.99 komplett!!!
http://www.dawescycles.com/default2.htm
Här är några tester och artiklar:
http://www.msteelcycles.co.uk/news.htm#Reviews
http://www.msteelcycles.co.uk/
http://www.sjscycles.com/26solobrochure/solobrochurewebp7.htm
Värd en titt då de har fina cyklar
http://www.hewittcycles.co.uk/
Det finns även stora cykelbutiker på nätet så beställ katalog så hittar du nog något:
http://www.bruegelmann.de/home.htm
Se till att köpa Bicycling Plus som är en seriös engelsk tidning med flera bra tester ock artiklar.
Ha det bra i sommar värmen, och hör av dig med synpunkter när du läst meddelandet/länkarna!
Peter T
Fick ett mail från en annan Crecsent-spekulant som efter ovanstående svar avstår ifrån ifrån ett köp(f´låt Crecsent..)
Låt mig först säga att jag blivit på lurad fel storlek på cykeln flera gånger!
Köpte en Fisher CR-7 på Cykelstallet som var åtminstånde två tumm för liten(17 istället för 19) Pris 12500Kr. Hekla(har även hetat Velodrom, numera Cyklorama) sålde en titan-ram som ej var den som jag beställt(16,5 istället för 18). Pris ram 9.500kr. Cykeln gick på ca 30000kr när den var färdig men passade aldrig. Sålde hela cykeln för 8.500kr 6 år senare.
Där av denna omfattandeoch högst personliga utläggningen!
Har kollat runt lite och det finns inte mycket att välja på beträffande touring!
Tävlade tidigare i MTB så en del av min utrustning och framför allt uppfattning om cyklar kommer från detta.
Den MTB jag använder till långfärder är en några nummer för stor, begagnad cykel(95/96) -jag köpte -98, när jag arbetade i Oslo. På denna cykel har jag bytt det mesta för att de antingen tagit slut eller för få "den rätta känslan".
Ramen är svetsad av Tange Prestige dubbel reducerade rör(endast främre triangeln tror jag)
Lagade två små sprickor i sadel-röret med en svets för 5-6 veckor sedan. Tog för verkstads killen 15 minuter och kostade 150:-. Tydligen så är sadelstolpen på max(mkt. låg/lång ram, 20 tum tror jag) och passformen rör/stolpe är ej perfekt!
Därför är jag glad i stål ramar och avskyr aluminium!!! Har sett allt för många aluminium-ramar som gått sönder, och gått sönder på "fel" ställe. Istället för att tex gaffeln böjer sig vid en krock som tänkt, så böjer sig hela styr röret med, med följd att ramen får kasseras. Det är även en myt att aluminium rostar. Prova själv med lite vägsalt på en bar aluminium-bit! Vikten är inte av något större intresse här annat än att tillräckligt med material för att ge en lång livslängd. Lite tyngd är mao bra!
De enda cyklar jag fann var kompletta med flera tvivelaktiga lösningar/komponenter var av två i cro-mo stål svetsade i Taiwan(mer om detta senare).
Det finns ingen komplett riktiga touring-cykelar med 26" hjul att köpa i Sverige(har du sett någon så skriv)! Så vill du ha detta får du köpa en MTB och bygga om den eller som jag rekomenderar, köpa på postorder från England(det finns även tillverkare av denna typen i Tyskland och USA). Detta går men du får ett ekipage som inte uppför sig som en "svans-viftande hund"(har den tendensen i min cykel ombyggda, för stora MTB).
Detta beror på att hjulbasen är för kort och med för branta vinklar på styrröret/gaffeln. På många cyklar får man även överlapp fot - frammväskor/framskärm! Det samma gäller i ännu högre grad flesta racer-cyklar, så detta är inget alternativ jag ens tänker nämna.
Faktum är att väljer du MTB-alternativet så har de billigare kompletta cyklarna(4-7000kr) lämpligare ramar då de har tjockare väggar i rören. De dyrare modellerna i cro-mo stål(7-14000kr) är ofta trippel-reducerade men har den kvalitén som jag tycker man bör ha på komponenterna. Hade en fyrdubbelt reducerad Marin Team Issue som jag använde när jag arbetade som cykelbud. Ramen höll i 6 månader! Dessutom kommer alla hjulen vara 32-ekrade med tunnväggiga MTB-fälgar(slits ut snabbt, spricker lätt). Har hört om fler än en som gett sig ut på långtur och haft problem med sina nya fina och dyra MTB-cyklar. En arbetsbekant satt fast i Amasonas i 10 dagar och väntade på ett 36-ekrat 26"hjul ifrån Cycling i Stockholm! Eller ta Göran Kropp som vars enda problem på sin resa tur och retur till Mt Everest var med en sadelstolpe som gick av då den tungt lastade cykelkärran var innfäst där(special byggd Pack Track)!
De flesta haverier beror på att man låter underdimensionerade/fel designade komponenter fylla uppgifter de ej är avsedda till! Mao så kan därmed eliminera de flesta problem med kunskap och val av komponenter redan hemma och samtidigt spara pengar och förtret.
Samtidigt så vimlar det med människor som reser på alla möjliga/omöjliga cyklar. De kommer i alla fall kom iväg och fram dit de skulle. Så lite av båda världar är kanske bäst?
Jag har tidigare långcyklat på allt i från 3-vxl Cresent till Nishiki Ultratour men en touring-cykel med 26"-hjul, ca 1,75" däck är i mitt tycke att före dra.
Om jag skulle nämna lite om de ramar och touring cyklar jag fann i Sverige(de hade alla avigsidor som 28" hjul) men som jag EJ rekomenderar då det oftast är racer nav(130mm) med en väldigt rak eker väg på de som sitter innanför kassetten(pajjar lätt):
-Diamondback Interval: alu-ram ej bra, för hög utväxling, justerbar styrstam: bra om du inte vill bråka med försäljaren och få en rätt av passad, ej friktions läge på vxl-reglage, ej pakethållare: bra om du väljer själv, dämpad sadelstolpe: bra men dålig kvalité och oftast ej rätt dämpad, för klena hjul, racervevarmar/klingor bra!
http://live.diamondback.sycomm.com/Bikes/bike.asp?BikeID=53&Type_Folder=Road&Years=2001&TypeID=7
Här hittar du en återförsäljare:
http://www.derbysweden.se/
-Giant Expedition; Bra: växlar/vevarmar, fästen för lowrider, komplett
Dåligt: kvalitén på pakethållarna, alu-ram, ej friktions läge på vxl-reglage, Magura hydraliska bromsar är kraftiga men inget man klarar att laga vid ev. haveri på landet, hjul, komplett.
http://www.cykelkallan.com/php/visa_artiklar.php?id=611&huvudtyp=cyklar&typ=Touring,%20Herr&marke=%&erbjudande=%
Importeras av Jaguarverken:
http://www.jaguarverken.se/
Cykelkällans hem sida:
http://www.cykelkallan.com/
-Cannondale 800 är den finaste av dem alla men jag har hört att många haft problem med att ramen är så bred att pakethållarna låssnar ur fästena...!
Dåligt: Alu-ram(dock en av de finaste alu-ramar som finns), ej friktiions läge på vxl-reglage, , kostar ca 14500kr.
Bra: lätt, snygg?!, övriga komponenter verkar av bra.
http://www.cannondale.com/bikes/usa/model-1TR8.html
Säljs bla hos Cykloteket som jag dock ej kan rekomendera:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1353
http://www.cykloteket.se/
På Cykelcity i Lund, tel 046-15 73 00(varning för strul!), har dom en Surly cykel som är mycket intressant och den enda som jag skulle vända mig om efter ;^) . Minns inte om det var en ram eller en komplett cykel men ramen kostar ca 5000kr och har 28" hjul med MTB nav(Kan ta både 135mm Mtb-nav och 130mm racer-nav då bak gaffeln har en distans där emellan: 132)
http://www.surlybikes.com/
http://www.cykelcity.se/
-Trek 520 har stål ram(vågen!!!)
Dåligt: kvalitén på pakethållare, hjul storlek, hög utväxling, Step-in på endast en sida är jobbigt, kostar troligtvis som Cannondale´n
Bra: kvalitén/funktion på övriga delar, friktions läge på vxl-reglage, V-broms kompatibla bromshandtag(de enda som är det utan en konverter) mm.
http://www.algonet.se/~bergen/cykber/others.html
http://www.trekbikes.com/bikes/2001/road/520_main.html
Importör Duells:
http://www.bikesupply.se
Begagnade MTB-cyklar
http://www.cykelstallet.se/katalog/setup_main.html
Har du råd och vill ha en riktigt bra hoj eller om din lokala cykelhandlare ej har det du söker så kan du lika gärna beställa från England som att köpa på postorder i Sverige!
Här är några fler tipps
Dawes med 28" hjul: Galaxy £699.99, Super Galaxy £849.00 samt möjligheten att designa en egen cykel on-line!
Med 26" hjul: Dawes Sardar £649.99 komplett!!!
http://www.dawescycles.com/default2.htm
Här är några tester och artiklar:
http://www.msteelcycles.co.uk/news.htm#Reviews
http://www.msteelcycles.co.uk/
http://www.sjscycles.com/26solobrochure/solobrochurewebp7.htm
Värd en titt då de har fina cyklar
http://www.hewittcycles.co.uk/
Det finns även stora cykelbutiker på nätet så beställ katalog så hittar du nog något:
http://www.bruegelmann.de/home.htm
Se till att köpa Bicycling Plus som är en seriös engelsk tidning med flera bra tester ock artiklar.
Ha det bra i sommar värmen, och hör av dig med synpunkter när du läst meddelandet/länkarna!
Peter T