Ett par stighudsfrågor

Hej,

jag har ett par rätt gamla, men relativt oanvända, Pomoca stighudar som legat oanvända i säkert 15 år. De användes till ett par tur/telemark-skidor några gånger och har nu dammats av. Jag har nu tre funderingar:

1) De behöver klistras om och jag har läst mycket gott om Black Diamonds klister. Funkar det även på dessa?

2) Jag har även sett att det finns impregneringsmedel som ska förhindra snö/isbildning samt öka glidet. Är det någor att ha?

3) Sen tänkte jag prova att använda dessa relativt smala (4,5 cm) hudar på mina alpina Völkl Unlimited AC3 (ja, jag vet att de är löjligt tunga att gå uppför med, men jag ser det som träning...). Funkar det, eller bör det vara bredare för att passa skidorna?

/Måns

Riktigt breda och figurskurna

hudar menar jag är det vettigaste med carvingskidor. Fast lutning och snöförhållanden samt vad dina kamrater har för utrustning skall förstås också vägas in. Breda hudar är tyvärr rätt dyra. Kicker skins kan vara en vettig kompromiss.

Jag har hitintills inte behövt klistra om några av mina BD-hudar. Pomoca har jag bara klistrat om med Pomocaklister.

Thure

Jag ser inte varför black diamonds klister inte skulle fungera..

Ett problem med smala hudar är ju inte bara den generellt lägre kontaktytan mot snön iom att den är smalare, utan även att när man går på skrå (som man ju gör nästan alltid när det är brant) så kommer den här skillnaden bli ännu större eftersom det är den o-hudade kanten som ligger mot snön när skidan ligger på kant om det är hårt, ett ganska jobbigt problem.. Som kan leda till att man nästan måste gå betydligt rakare upp för att ha nog hud i snön så att säga. Fundera på det.

Att se det som träning är nog lite fel inställning enligt min erfarenhet, med dåligt fäste uppför kan det bli svårt att fokusera på att ta sig upp och istället får man stödja på armar och fundera om man har fäste i varje steg man tar..

Se även till att bakänden av huden är välklistrad, om dom nu inte har nått bakspänne så blir det extra viktigt, särskilt om man har dåligt fäste uppför så kommer huden börja dras av bakifrån varje gång man halkar bakåt..

Dåliga hudar är ett stort problem när man toppturar! Leder till väldigt många svordommar och splittrade grupper.

Du har ett par gamla hudar som antingen är användbara eller ska slängas. Prova att klyva dom på mitten utom i fram- och bakända så kan du limma fast dom utefter stålkanten. Då blir det en glipa i mitten men det är kanske mindre viktigt. Jag har inte testat själv men vet att det har gjorts.
Björn

1. Det har fungerat bra för mig, dock var inte hudarna så gamla.

2. Jag använder vanlig glidvalla som jag strukit på hudarna. Det har förhindrat att tung snö fastnar på ett bra sätt. Har använt mig av ett stearinljus i nödfall, det funkade också.

3. Jag upplever att det inte bör diffa för mycket mellan hudarna och skidorna då det lätt blir "bakhalt" när man går på skrå. Optimalt är det om endast stålkanten sticker fram. Jag kan dock säga att jag var lite snål när jag köpte nya skidor och använder de gamla hudarna där jag har en liten glipa. Men det har funkat hyggligt tycker jag.

/Jimmy

Splitade hudar används på riktigt breda offpistskidor då det är för otympligt att använda en hel vid midjebredder på ~130 mm.
Att dela de hudar som TS har tror jag inte på, det är de för smala för. 22,5 mm är inte mycket att gå på, jag tror tyvärr att du får spara ihop till nya hudar om du ska ha någon glädje av det hela. Om du faktiskt menar allvar med toppturande så är det inte enbart hudarna som bör bytas ut i din utrustning, men det är en annan tråd!

När jag limmade om hudarna gick det smärtfritt, men det var för ca 4 - 5 år sedan (de funkar ännu efter den limningen). Men jag har ingen kommentar om hur klistren är idag. Jag tog bort det gamla klistret genom att lägga papperspåse-papper på stighuden och värmde på det med strykjärn och då gick klistret över från huden till pappret. Efter det klistrade jag. Kommer inte ihåg om jag klistrade flera varv eller inte.

/Jimmy

Tack för svaren. Har köpt BD-klister och ska ge mig på att klistra om hudarna.

Vad det gäller att använda hudarna på mina andra skidor så var det inte så allvarligt menat. Jag ska nog prova att göra det men nån topptur med dem blir det ju inte tal om, utan det var mest för tränings skull på hemmaplan.

Nu ska jag kladda ner händerna...

/Måns

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Ett prylfritt.... Skidalpinism 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg