Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!!

För några månader sedan köpte jag en etrex Vista + friluftskartan.

Huvudsyftet var att kunna använda Vistan när jag cyklar MTB (har även införskaffat hållare till cykeln). Tyvärr fungerar inte detta alls - kompassen slår av sig själv så fort det blir ojämnheter och cykeln skakar.
Har någon gjort liknande erfarenheter?

Är det fel på kompassen - eller går den inte att använda för detta ändamål? Har testat med en mängd olika batterier men detta har inte löst problemet.
 
Du åker kanske för fort?

Det är inte att kompassen slår av för att du har gps-låsning och du åker över en viss hastighet?

Om det är så så kan du ställa in gränshastigheten och hur lång tid det ska ta från att den tappar kontakten till den ska slå på kompassen igen.
 
Några tips

Om det är så att hela GPS:en stänger av sig så är det sannolikt beroende på glappkontakt p.g.a. vibrationer. På terrängmotorcyklar har man ofta samma problem (fast där tillkommer också motorvibrationer). Lösningarna brukar bestå av:
Bättre montering av batterier - ett mellanlägg (t.ex. ett papper som man viker lämpligt antal gånger) under batteriluckan som hjälper till att hålla batterierna bättre på plats är ett billigt första försök. Elektriskt ledande fett på batteripolerna används också men det föreställer jag mig är mer effektivt mot just de förhållandevis högfrekventa motorvibrationerna.

Extern strömförsörjning - http://www.cycoactive.com/gps/gps_access_e.html#GCE3VC är en idé om hur man löser detta på cykel. Plockar man ut batterierna ur enheten blir den dessutom lättare vilket gör att påfrestningen på hållaren minskar.

En vibrationsdämpande hållare - http://www.touratech.de och http://www.ram-mount.nu är de vanligaste. På trampcykel skulle jag gissa att de sistnämnda är effektivast.
 
Batterierna vibrerar loss GPSen stänger av sig

PR; sa:
Om det är så att hela GPS:en stänger av sig så är det sannolikt beroende på glappkontakt p.g.a. vibrationer. På terrängmotorcyklar har man ofta samma problem (fast där tillkommer också motorvibrationer). Lösningarna brukar bestå av:
Bättre montering av batterier - ett mellanlägg (t.ex. ett papper som man viker lämpligt antal gånger) under batteriluckan som hjälper till att hålla batterierna bättre på plats är ett billigt första försök. Elektriskt ledande fett på batteripolerna används också men det föreställer jag mig är mer effektivt mot just de förhållandevis högfrekventa motorvibrationerna.

En vibrationsdämpande hållare - http://www.touratech.de och http://www.ram-mount.nu är de vanligaste. På trampcykel skulle jag gissa att de sistnämnda är effektivast.

Upplevde precis detta problem när jag cyklade på en tvättbrädesgrusväg igår.

Skulle vilja ha mer detaljerade förslag till lösning från de som åtgärdat problemet i praktiken.

Typ hur många gånger skall man vika pappret mellan batterier och batteriluckan. Skall man bocka metallblecken som håller batterierna?

Jag har inte den speciella cykelhållaren till min Etrex Legend utan har en allroundhållare avsedd för mobiltelfoner som inte är idealisk då GPSen kan lossna från hållaren vid kraftiga vibrationer. Minskar problemet med glapp och avstängning med cykelhållaren från Garmin?

Vad är det för elektiriskt ledande fett du avser och var köper man det. Finns det nackdelar med sånt fett typ korrosion på polerna i GPPSen?

Thure
 
Re: Batterierna vibrerar loss GPSen stänger av sig

thureb; sa:
Skulle vilja ha mer detaljerade förslag till lösning från de som åtgärdat problemet i praktiken.
Jag har inte löst problemet på samma sätt själv men eftersom det var jag som ursprungligen vidarebefordrade en del tips jag snappat upp vidareutvecklar jag ändå resonemanget något.
Typ hur många gånger skall man vika pappret mellan batterier och batteriluckan.
Det beror på hur tjockt papper man använder och toleranserna i just din GPS och med just dina batterier. Detta är ett av många exempel där det inte finns något exakt och enkelt svar att hämta utan man måste prova sig fram själv. När man hittat rätt tjocklek kan jag tänka mig att det också finns ännu bättre material än papper (gummi?). Det förtjänar också att påpekas att om man pressar i alltför tjocka mellanlägg kan man sannolikt orsaka mekaniska skador på GPS:en så använd fingertoppskänsla och sunt förnuft.
Skall man bocka metallblecken som håller batterierna?
Risken är nog stor att man bryter sönder dem om man böjer dem alltför ofta men på någon modell har det pratats om att lägga gummikuddar bakom blecken för att öka kontakttrycket något. Det är möjligt att det hjälper lite men är ingen riktigt effektiv lösning på grundproblemet - att batterierna rör sig i batterifacket. Antingen måste man minska vibrationerna, se till att batterierna inte kan röra sig så mycket eller helst bådadera.
Jag har inte den speciella cykelhållaren till min Etrex Legend utan har en allroundhållare avsedd för mobiltelfoner som inte är idealisk då GPSen kan lossna från hållaren vid kraftiga vibrationer. Minskar problemet med glapp och avstängning med cykelhållaren från Garmin?
Problem med glapp och avstängning lär inte minska alls eftersom Garmins egen cykelhållare inte har någon vibrationsdämpning. Däremot tror jag nog att GPS:en sitter fast, så länge man inte vurpar illa nog för att hållaren skall brytas sönder.
Vad är det för elektiriskt ledande fett du avser och var köper man det.
Jag måste börja med att korrigera mig till att det inte skall vara elektriskt ledande. Dess funktion är att förhindra uppkomsten av mikrognistor, som blir resultatet av vibrerande batterier, och därav följande beläggningar på batterier och anslutningsbleck. Som jag skrev tidigare tror jag dock knappast det är aktuellt på trampcyklar utan snarare vid de vibrationer med relativt hög frekvens och liten amplitud som förekommer i motordrivna fordon.

Vet inte var man hittar sådant i Sverige men Googlar man på "dielectric grease" så hittar man många olika.

En annan idé är att ta ur batterierna och istället snickra ihop en lämplig extern batterihållare som är möjlig att vibrationsdämpa effektivare. Det har också fördelen att GPS:en blir lättare och därmed belastar fästet mindre. Vet att detta diskuterats av andra skäl (bättre batterikapacitet och för att hålla batterier varma på vintern) i forumet tidigare så i de trådarna kanske du kan få mer kött på benen...
 
Vikta papper

Thure!

Jag hade samma problem med min Silva Multinavigator! Jag vek ett papper några gånger och satte in det i batterifacket. Sedan dess stänger bara Multinavigatorn av sig själv om batterierna tar slut...

Du kan göra följande test! Skaka din GPS kraftigt. Hör du fortfarande skrammel från batterierna, så sätt i mer papper i batterifacket. Hör du inget skrammel, så är det nog lagom med papper i batterifacket.

Obs, se till att pappret INTE kommer emellan batteriets poler och mottagarens ledningspoler, när du sätter in batterierna! Annars blir det en så dålig effekt på batterierna...

Infon finns även på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/mtbgps.html
/Niklas
 
Det finns en kudde i min ganska nya Vista (utbytt pga problem med den gamla), mellan batteriutrymmets vägg och metallblecket.

Fast den stänger ändå av sig, ibland.

Anders
 
Jag skickade in med Legend emd samma fel till svenska Garmin. De satte i nåra små gummikuddar bakom batteribläcken. Det funak ett tag, men så återkom problmen. Jag har nu satt i nya tjockare tätninslister, får hoppas det hjälper.

Förbannat irriterande att stanna, ta av gps:n, ta ur batterierna, be besvärjelser över dem, tebax med allt, slå på, väntq 15 min att den ska hitta sateliterna, cykla 100 meter å sen börja om...
 
bruse; sa:
Jag skickade in med Legend emd samma fel till svenska Garmin. De satte i nåra små gummikuddar bakom batteribläcken. Det funak ett tag, men så återkom problmen. Jag har nu satt i nya tjockare tätninslister, får hoppas det hjälper.

Förbannat irriterande att stanna, ta av gps:n, ta ur batterierna, be besvärjelser över dem, tebax med allt, slå på, väntq 15 min att den ska hitta sateliterna, cykla 100 meter å sen börja om...

Som nämnts tidigare så kan det vara flera olika komponenter i detta. Diametern på batterierna kan vara mindre på vissa fabrikat och även längden. Jag har GPs NiMH 2100. Någon som har konstaterat om typen av batteri spelar roll? Man skulle kunna tänka sig att alkaliska batterier med högre spänning fungerar bättre än NiMH ackar.

Finns problemet även på Quest och andra modeller som har LiIon ackar?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
blomma etrex vista Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
pher_ Etrex vista och Magellan Meridian? Navigering 47
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg