Etrex Vista eller Meridian Platinum?

Hej, som så många andra i detta forum går jag och funderar på den eviga frågan: Vilken hand-gps ska jag köpa?

Eftersom jag vill ha gps med inbyggd kompass har jag funderat på vistan eller platinum versionen av meridian (magellan). Båda enheterna verkar ligga i samma prisklass på GPS Warehouse.

Är det nån som har någon erfarenhet av dessa eller har argument varför den ena är att föredra framför den andra? Vore tacksam för svar!

/John
 
Kolla sverigepris

Kolla på denna klubb för att få mycket kunskap och info om Meridian, http://groups.yahoo.com/group/Magellan_Meridian , faller du sen för Platinium så kan du köpa den i Karlskrona, Blekinge Marin och Motor, för 6000SEK. Det är ett pris som konkurerar bra med utlandsköp. kommer antagligen själv att välja Platinium eller marin versionen av Meridian och köpa den i Karlskrona.
De fördelar jag har hittat med Meridian-serien är att minnet är utbyggbart med SD-minnen, Baskartan går att byta enligt ovanstående grupp, Priset i sverige är fördelaktigt vid köp på rätt ställe. Nackdelarna för min del är att bra sjökort saknas för nerladdning i GPS:en men det kommer jag nog inte att sakna utan får man tillgång till de marina POI så räcker det länge.
Är man inte intresserad av de marina POI eller Kompass/barometer så kan köpa en billig modell och bygga ut den själv med karta och minnen.
 
Vista vs Meridium

Hej jag kan inte så mycket om Magellans GPS:er. Men jag var för någon dag sedan inne i en affär och tittade lite på "kollossen" Magellan. När jag öppnade upp batteriluckan på backsidan så satt där en sketen o-ring och vid batterierna så kunde man skymta GPS-delens kretskort. Ack vad kul det blir när den o-ringen börjar läcka in saltvatten. Jag paddlar kajak och har min Vista framför sittbrunnen den blir översköljd ganska ofta men med den har jag inte stött på några problem.

Nöjd Vista ägare :)
 
Re: Vista vs Meridium

tege; sa:
När jag öppnade upp batteriluckan på backsidan så satt där en sketen o-ring och vid batterierna så kunde man skymta GPS-delens kretskort.

Hur är garmins GPS tätade? Är det mer än en o-ring runt batteriluckan. Inne i GPSen spelar det nog inte så stor roll om du ser kretskortet eller inte, det lär inte vara mer tätningar ändå. Platinium har tätklass IPX7 och Garmin 76 IPX7. Vad Vistan håller för tätklass?
Spelar inte storlekeln nån roll så finns Garmins 76 S map att välja på också
 
Inre tätning

eTrex Vista har samma specifikation. Skillnaden mot Meridian är (kanske, jag har inte sett den i verkligheten) att en eTrex är inte speciellt tätad i batteriluckan, eftersom det är svårt att få en avtagbar del att hålla tätt i längden. Om man dränker en eTrex, blir den våt i batterifacket, men sedan är överföringen av strömmen in i enheten tät.

Eftersom Meridian har sina SD kort (bra finess!), måste de ha en anslutningsmöjlighet för dessa. Den sitter i batterifacket, och är naturligtvis förbunden med den interna elektroniken. Om det sedan finns ytterligare en tätning innanför den kontakten, vet jag inte.

Vista har ett svårslagbart format för handhållet bruk. Meridian har större display med lägre upplösning (alltså mindre information på större yta = mer lättläst men mindre intressant).

Vista har knapparna på sidan, Meridian ovanpå.

Egentligen är jämförelsen mellan Garmin 76S och Meridian Platinum vettigare, eftersom de två enheterna liknar varandra mera. eTrex och Meridian är inte riktigt tänkta att vara likvärdiga alternativ.

Vissa människor jag har läst redogörelser från anser att Garmins support är överlägsen Thales Navigation (tillverkaren av Magellan), med det kan ju vara tillfälligheter.

Ladda in kartor i Garmins enheter görs inte i ett nafs. Räkna med en dryg timme för att fylla minnet på en Vista. Om man inte planerar lite, är det en evighet. Jag brukar låta en dator på jobbet stå och göra det, när det behövs. Då behöver jag ju inte GPSn ändå, så jag saknar inte den under den tiden.

Anders
 
Re: Inre tätning

apersson850; sa:
Vista har ett svårslagbart format för handhållet bruk. Meridian har större display med lägre upplösning (alltså mindre information på större yta = mer lättläst men mindre intressant).
Håller med om att Vista/Legend regerar när vi pratar handhållet eftersom vi då kan lyfta upp dem till läsavstånd, c:a 30 cm, men så fort de kommer längre bort är de svåravlästa.
Vista har knapparna på sidan, Meridian ovanpå.
Knappar på sidan är utmärkt i handen men dåligt i fordon och alla andra "fasta" monteringar. Magellans layout med knapparna nedanför skärmen är i detta fall också bättre än Garmins då man inte skymmer skärmen med handen när man manövrerar knapparna.
 
Vista vs Meridian

Mitt svar till Tvingjohan.

Nej det är inte mer än en gummitätning i Etrex-modellerna heller men skillnaden är att det är endast batterierna som kan bli fuktiga i Etrex medans om det i Meridian kommer in fukt i batteriluckan så kommer den även att skada kretskortet.
 
Finns ingen perfekt

Min åsikt är exakt den som man kan tolka av Pelles meddelande ovan. Det finns inte en GPS som är perfekt till alla tillfällen. Ska den vara bra i bilen, på motorcykeln, i handen, för långvandringar, på sjön och allt annat man kan tänka sig, får man finna sig i att skaffa mer än en GPS. Där var och en då är mer eller mindre optimerad för en aktivitet.

Det blir väl till att köpa någon bra lott först, förmodar jag.

Anders
 
tätningar

Är det nån som vet vad det är för tätning till Garmin 76? På sjön vill man ju ha en som är tät runt batterierna, en kortslutning där är ju vill man ju inte ha. Är den tätad som Etrex, innanför batterierna?
 
Tror den flyter, dessutom

Om jag inte minns fel har jag sett att den flyter, om man tappar den i sjön. Kan ju vara en klar finess i sådana applikationer.

Meridianerna flyter kanske också. Är det någon som vet eller provat? eTrex flyter inte, inte ens om man tar ut batterierna!

Men hur tätningen är gjord där, vet jag inte.

Anders
 
Re: Tror den flyter, dessutom

apersson850; sa:
Om jag inte minns fel har jag sett att den flyter, om man tappar den i sjön. Kan ju vara en klar finess i sådana applikationer.

Meridianerna flyter kanske också. Är det någon som vet eller provat? eTrex flyter inte, inte ens om man tar ut batterierna!

Men hur tätningen är gjord där, vet jag inte.

Anders

Garmin 76 och Magellan Meridian flyter. Flyter gör även äldre Magellan GPSer
 
Flytande GPS:er

Meridian modellerna flyter. Det gör också Garmins GPS76, GPSMap76 och GPSMap76s. Det är en grymt använbar detalj om man ska använda den i marina miljöer. Det gör dock att GPS:en blir en aning större.

Tycker man Vistan är en bra GPS men vill ha något som flyter så är GPSMap76s en GPS som har allt Vistan har plus lite till. Den har en större display, ljudfunktion, uttag för yttre antenn och informationsfälten kan flyttas om och förstoras/minskas så bilden blir precis som man vill ha den.

Men för mig spelar litenheten fortfarande en stor roll så jag behåller min Vista. Plus att jag är vänsterhänt och joysticken på Legend, Venture och Vista sitter onekligen bra till om man är vänsterhänt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
blomma etrex vista Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
pher_ Etrex vista och Magellan Meridian? Navigering 47
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg