• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Etikett i diskussioner?

Med tanke på att jag läste den senaste tråden om hur MTB-cyklister beter sig och de påhopp som var i den tråden, så tycker jag att alla på Utsidan bör titta på dessa enkla förslag på hur man bör bete sig i ett diskussionsforum. Bara för att man inte sitter i samma rum kan man inte vräka ur sig vad som helst. Vissa påhopp skulle nog sluta med blodvite.... ;=)

"Regler":
- Eftersträva att svar på inlägg citerar ursprungligt inlägg på ett sådant sätt att svarets relevans är tydligt och enkel att förstå.

- Eftersträva att svar och inlägg är sakliga och relevanta för debatten (gäller det "allvarliga" frågor bör man vinnlägga sig om att argument som förs fram är underbyggda med fakta om de framförs som sådana, om det är funderingar eller egna spekulationer bör detta framgå). Vad är en "allvarlig" fråga, jo ämnen som man tror någon kan uppfatta som "allvarlig"

- Om inlägget enbart är ironiskt, visa detta tydligt med smileys eller dylikt så att ingen kan misstolka det.

- Debattera gärna och intensivt MED andra debattdeltagare, debattera inte OM andra debattdeltagare. Personliga omdömen om andra deltagare i debatten skall undvikas, ev brister i någons logik eller kunskaper bör framgå av debattens innehåll och behöver ej påpekas av andra deltagare i andra ordalag än bemötande av inlägget i sak.

- Välj rätt forum för debatten, alla är inte intresserade av alla ämnen och alla bör få utrymme för sina intressen. Om behov finns för speciella forum inrättas sådana.

Detta är några allmänna regler som man bör tänka på, utan referens till något speciellt inlägg, och respekt för dessa tyder även på respekt för övriga deltagare i debatten.

/Fredrik
Ps. Detta är inte mina ord utan lånat från ett annat forum Ds.