Espressobryggare i fickformat!

Du har bara tittat på förstasidan?

Det står nämligen om det på en av de andra sidorna. För att inte tala om att kommentarerna är proppfulla av diskussioner kring koppar och bly i tennet...

Javisst, men den här killen hade ju en del designkriterier. Handpressor måste du ha en separat kokkärl till för att få varmt vatten.

Den här bryggaren är ju i storleksordningen ett cigarettpaket, och innehåller brännare och bränslebehållare utöver vattenbehållare och bryggkopp. Och kan byggas utan specialverktyg eller konstiga material (det var några av designkriterirna).

jag gillart, men man blir ju lite sugen på att testa att bygga vidare på hans concept, fast med snyggare material, of framförallt med snyggare finish. Hans stålborstade finsh är lite väl "scrapheap challenge" för min smak.

Har man lite vettigare verktyg och kan jobba i andra material och tänka sig att köpa specialgrejer så lär det ju gå att göra den mer komplex. Och även om man kan tänka sig att gå upp lite i storlek till en "dubbel" espresso:)

Det finns ju små blåslampor som man använder en engångständare som gasbehållare till (har sett sån på Clas O i alla fall). Göra köket baserat på den principen? Med Piezo-tändning?

Koppar till själva kokaren tror jag dock är svårt att slå (leder värme bra och lätt att bearbeta och forma). Men man kan ju löda lite snyggare (hans lödningar benämndes ju "fullödningar":). Hårdlöda med silverlod t.ex. Då kan man nog polera upp den lite också.

Bryggkoppen skulle man nog kunna göra i bättre material, om man har tillgång till svarv. Silarna borde ju också kunna förbättras lite.

Vattenpåfyllningen var ju lite i minsta laget också.

MEN, då missar man ju som sagt var hans designkriterier. De var ju ganska strikt ställda just för att bli en utmaning.

Nog för att detta mer blir en fråga för riktiga kaffenördar, men är inte den där GSI-produkten en moccabryggare snarare än espressobryggare? Lösare packat kaffe, och lägre tryck i bryggningen bl.a?

Nog för att detta mer blir en fråga för riktiga kaffenördar, men är inte den där GSI-produkten en moccabryggare snarare än espressobryggare? Lösare packat kaffe, och lägre tryck i bryggningen bl.a?

Som lite grann av kaffenörd är jag enig med deg.

...Moka är ändå trevligt i fält :). Undertecknad bär en liten mokabryggare som ingick vid köp av 3 påsar bönor på ICA...lättare än GSI-verionen ;)...

//J

Well, den "espressobryggare" som jag köpte för 15 år sen fungerar enligt samma princip, så hur strikt man är med definitionerna varierar nog en del. Så för de flesta icke-kaffenördar så lär skillnaden vara marginell.

De flesta människor vet t.ex. inte heller skillnaden mellan Whisky och Whiskey eller skillnaden mellan kajak och kanot.

Senast förra här veckan var det i insändarspalten i Metro en debatt om definitionen av "hacker".

Well, den "espressobryggare" som jag köpte för 15 år sen fungerar enligt samma princip, så hur strikt man är med definitionerna varierar nog en del. Så för de flesta icke-kaffenördar så lär skillnaden vara marginell.

De flesta människor vet t.ex. inte heller skillnaden mellan Whisky och Whiskey eller skillnaden mellan kajak och kanot.

Senast förra här veckan var det i insändarspalten i Metro en debatt om definitionen av "hacker".

Båda versionerna av kaffe är goda, men de smakar inte likadant ;).

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg