Esbit? Ja!
Har de sista åren enbart använt hemmgjorda Esbitkök.
Funkar utmärkt för mig, men jag kokar bara vatten... Max 0.5 L åt gången. För att inte behöva göra av med för många tabletter MÅSTE vindskydd (och lock) användas. En tablett av den större typen (Esbit org.) räcker för att koka upp en halv liter vatten och hålla det kokande i några minuter enligt mina erfarenheter. En tablett räcker ca 15 minuter.
För lättpackaren är det det lättaste alternativet om man inte räknar vedeldning. Inga tunga flaskor eller burkar som skall bäras med tillbaka (för ni slänger väl dem inte ute i det gröna?), endast lite papper, plast och folie. Intressanta artiklar finns på 'Thru hiker',
http://thru-hiker.com/articles/ vad gäller vikt för olika typer av kök över tid.
Använder en liten 0.75 L mugg av titan där allt får plats inkl. de tabletter som behövs för dagen, brukar räkna med 3-5 st per dygn för frukost, lunch och kvällsmål + fika. Det blir lite dyrare än sprit eller gas (tror jag) men det uppvägs av enkelt handhavande (T-sprit i maten, urk!) och förvaring, låg vikt och de tar liten plats i ryggan.
Tabletterna lämnar som någon nåmnde en brun gegga på botten av kärlet men det brukar vara lätt att ta bort i samband med disken mha sand/mossa/gräs e.dy. Tar man inte bort geggan efter varje kok blir det lätt en tjock beläggning som kräver lite större insats för att få bort vid hemkomsten. Ett sätt är att låta kärlet stå i vatten + maskindiskmedel ett dygn eller två.
Bli inte avskräckt, pröva själv! För mig har det funkat helt OK...
/p-a