Scarpa T4
Jag har turat och Telemarkat på Alpina 1400, Asolo Extrem samt plastpjäxan Garmount Extremo ( bara topptur och telemark i skidanläggning ) samt nu turåkning på nyinköpta Scarpa T4.
För riktigt kärv köld i skogslandet har jag också ett par filtfodrade gamla Lundhags Vintersport Extrem.
Jag bedömer T4
rna som värdiga ersättare till klassiska turpjäxor i läder, ehuru mitt förvärv drevs mest av det faktum att lös innersko är att föredra på vintertur i tält med mina köldkänsliga fötter än av bästa turåkningsegenskaper.
Men jag tycker att de är tillräckligt bra att åka i om man inte vill åka stort och vill man dett så är det ett system typ BC elle SNS som är att föredra.
Jag har inte provat dem utför än men som meget erfaren skidåkare tillåter jag mig göra bedömningen att de duger bra till hyfsat avancerad telemark om skidorna inte är allt för breda och att underlaget är relativt mjukt och tekninken relativt god.
Jag ämnar återkomma till en bedömning av detta då jag vid maj turen i Jämtlandsfjällen kommer att gå omväxlande på Scarpa T4 och ett par gamla Tua Montets och Garmount Extremo och K2 pist-Stinx för att få en jämförelse.
Jag provade i samband med köpet av T4
rna några olika par av Garmount läderpjäxor och de föreföll vara i paritet med Asolo Morgendal och Alpina 1400.
Då jag skidar en hel del på vårföre i vårfjället så har plast fördelen av att vara oändligt mer motståndkraftigt mot väta än den mest välvårdade randsöm på en läderpjäxa.