Ergonomi anpassning av paddelskaft

Tjena,

Har precis köpt en ny fin vingpaddel och precis som alla andra paddlar jag har så är paddelskaftet runt. Men min liksom många andras händer är inte runda när man utan kraft stänger handen. Ett skaft på ett tennisracket är inte 100% runt etc.

Jag funderar på att göra en smärre sjustering på paddelskaftet för att på så sätt få ett mer ergonomisk grepp. Min tanke är att försöka efterlikna de "geldämpade" cykelhandtag som finns (tex specialized). Jag vet att man inte ska greppa hårt om paddeln utan att den ska ligga löst i handen etc men jag känner ändå att jag inte håller helt bekvämt i runda skaft.

Efter en lång inledning kommer min fråga. Är det någon som har gjort liknande sjustering och fått bra erfarengeter tips som ni kan dela mer er av? Jag använder paddeln till motionspaddling så jag vill undvika den forslösning som jag har sett med en intejpad pinne (alt list). Min egna tanke är att klistra på en avläng comped eller liknande och sedan lägga på ett varv leckoplast - kommentarer?
 
Jag har ovalt skaft på min VKV HT-paddel. Jag tycker det är väldigt bekvämt, men det kan ju vara för att jag har vant mig vid det. Jag vet att det fanns ett "oval conversion kit " från Canadian för ett par år sedan för innebandyklubbor. Då tog man bort grepplindan och satte två självhäftande ribbor i ett ganska hårt plastmaterial på skaftet. Jag använder det fortfarande på min matchklubba och har flyttat det från klubba till klubba sen jag köpte det. Fungerar kanonbra. Nackdelen på en paddel är väl att man inte vill ha grepplinda på den. Utan någon form av linda på paddeln skulle det inte fungera.
 
Det finns som originaltillbehör till vissa paddlar en förtjockning som läggs innanför krympslang.
Detta är nog tänkt för att man ska få "indexskaft", dvs att man har en liten orundhet som stämmer med krökningen av fingrarna och indikerar att man håller bladet rätt eller nåt. Personligen är jag nöjd mer runt skaft, men grepptejpade skaft är ju inte ovanliga.
 
Sen flera år har jag en krympslang utanpå en rundad plastlist precis som mezzner beskriver. Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag har tidigare provat att linda något i greppet, men det skapar bara problem (åtminstone för mig) när det fnasar upp sig och börjar släppa.
 
Har provat allt som nämnts men går alltid tillbaks till det som funkar för mig! Bara det helt runda skaftet som jag mkt lätt vattenslipat med 1000 papper! Lite vatten på nävarna sen är det bara att köra på :)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plankton Pedalställ med bra ergonomi Paddling allmänt 18
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.