Erfarenthet av tältbeställning från USA

Efter mycket letande hittade jag företaget Moontrail och där såldes det tält jag ville ha:
http://www.backcountry-equipment.com/tents/hilleberg_keron4gt.php

Kostnaden för hela tältet blev:
"Items ordered:
-------------
Hilleberg Keron 4 GT - (red fly) (quantity = 1)
Therm-A-Rest Expedition - Regular (quantity = 1)

Total charge: $948.00

Ship method: Express Mail"
Till det kom 1508:- för tull och moms.

Liggunderlaget valde jag för mina 90 bonuspoäng.
Jag faxade beställnigen 7 Januari och fick avi om avhämtning på posten den 11 Januari.

Totalt pris för ett Keron 4GT samt ett TermaRest blev
8135 :-

Kan rekommenderas....fast man undrarju hur det kan bli billigare att skicka ett tält t.or. över Atlanten...

mvh
/Håkan

Om dollarn gått ner 30% på några månader så kan de inte höja priset i motsvarande grad. Annars tror jag inte att Hilleberg är billigare utomlands? Hade du hittat några saker till att köpa så hade du kunnat köpa en flygbiljett också istället för att betala frakt.

avslutad210712

Gäst
hakan_nilsson; sa:
Kan rekommenderas....fast man undrarju hur det kan bli billigare att skicka ett tält t.or. över Atlanten...

Har hört ryktas att Hilleberg's tält i USA tillverkas på andra sidan pölen (i Seattle) men jag har inte kollat så jag vet inte om det stämmer.

Kan ju vara så att de tillverkas i Östeuropa och skeppas över och då är det naturligtvis lite konfundersamt att det blir billigare att importera till Sverige från USA.

Fast å andra sidan har jag hört att samma fakta gäller för Volvo.
[Ändrat av avslutad210712 2005-01-14 kl 15:56]

avslutad210712; sa:
Har hört ryktas att Hilleberg's tält i USA tillverkas på andra sidan pölen (i Seattle) men jag har inte kollat så jag vet inte om det stämmer.

Kan ju vara så att de tillverkas i Östeuropa och skeppas över och då är det naturligtvis lite konfundersamt att det blir billigare att importera till Sverige från USA.

Fast å andra sidan har jag hört att samma fakta gäller för Volvo.
[Ändrat av avslutad210712 2005-01-14 kl 15:56]

Hilleberg har USA-kontor i Seattle men tälten tillverkas i Estland. Prisskillnaden beror väl till stor del på skillnaden i moms, den svaga dollarn samt att varumärket är mycket starkare i Sverige så folk är beredda att betala mer. Själv köpte jag mitt Nallo 3 för $445 när jag var i Alaska i höstas. Försäljaren tyckte det var riktigt roligt att han sålde ett svenskt tält tillverkat i Estland till en svensk.

/Klas

Jag kan också bekräfta att Hillebergs tält är gjorda i Estland men säljs från Seattle.

Jag köpte ett Staika för 4.200 kr från Seattle med fri frakt till min goda vän på östkusten som tog med sig sakerna hem till Sverige, förra julen (samt ett Primus Omnifuel för straxt över 500 kr). Lite märkligt känns det onekligen ... men med tanke på vad man kan spara så har man lätt överinseende med sånt :)

Lennart

tiddelipom; sa:
Jag kan också bekräfta att Hillebergs tält är gjorda i Estland men säljs från Seattle.

Jag köpte ett Staika för 4.200 kr från Seattle med fri frakt till min goda vän på östkusten som tog med sig sakerna hem till Sverige, förra julen (samt ett Primus Omnifuel för straxt över 500 kr). Lite märkligt känns det onekligen ... men med tanke på vad man kan spara så har man lätt överinseende med sånt :)

Lennart

Jag vill inte gnälla - jag hade gjort på samma sätt som ni - men miljön sparar man inte på genom Estlad-Usa-Sverige-rutten direkt. :p

MvH

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg