Caravan Carry Combi (jaja, antik 80-tals -säck) designades på samma sätt, och vägde därför också runt tre kilo. Yttersäcken var syntet. Trots det var kombinationen god för -30.
Detta sagt borde två 1,5-kilos dunsäckar i varanadra klara -35, ankdun till trots.
Jag hade nog inte lagt mig i -18 med bara min dun-innersäck, men ankdunet kanske har blivit mer värmeisolerande de senaste 30 åren
Den bättre hälften och dottern har varsin fjällmark -säck. Eller hade. Dottern har jag bytt för eftersom 2 kilo syntetsäck till en lågstadietjej är rubbat. Frugan har dock aldrig klagat, men så har kvicksilvret aldrig gått under 5 plusgrader (i vindskydd, så utan temperaturfördelen av ett tält) när hon varit med.
Vi har ett fjällmarkstält med. Verkar vara samma funktioner som dyrare prylar med knappt 50% straffavgift i vikt.
Samma med tallrikslådor och bestick, etc. Samma funktioner till priset av betydligt högre vikt. Min erfarenhet av Fjällmark är att deras prylar fungerar helt utmärkt under campingen. Jag börjar bara tröttna på att
bära prylarna till nämnda camping...
//Sten