Hej igen! Kul med alla intressanta svar!!!
Instämmer i att man inte skall ha bråttom när man är ute, även om man ibland måste stå på lite!
Då jag som "ung" höll på med racer-kajaker och hade då möjligheten att lära in en hyffsad paddelteknik från början. Vikten att paddla med rygg och mag-muskler är viktigt. Har dock ibland problem med att min paddelföring i hård blåst är lite väl hög vilket jag får "skylla" på tränarna i HBTK och en aningen kort paddel.
E-postade lite frågor till alla större större återförsäljare och har nu fått en del svar bla. från Jens Marklund på Orust Kajak( orustkajak@yahoo.se ).
Hans svar är väldigt intressant.
Ang ving paddlar skriver han ; "Vingpaddel är ett tävlingsinstrument, avsett för smala och inskurna kajaker och en väldigt speciell paddelstil. Magnus(Fisher:
http://www3.utsidan.se/fischer/ ) är gammal tävlingspaddlare, så det
är inte förvånande att han trivs med vingen. För oss andra är dock vingpaddeln ett udda djur, jag tror knappast det skulle underlätta för dina handleder att använda en sådan. Det skulle definitivt komplicera din allmänn paddling, så mycket är säkert."
Vidare berättar han att; "Själv paddlar jag sedan något år tillbaka helt oskervrat, alltså ingen vridning alls på paddeln. Skrevringen är ju till för att minska luftmotståndet vid snabb paddling rakt fram, alltså ännu ett arv från tävlingsarenorna. Vid normal turpaddling har det ökade luftmotståndet ringa betydelse. Vid paddling i grov sjö (surfpaddling) och vid stark sidvind är det tvärtom en stor fördel att ha en helt oskevrad paddel. Och, sist men inte minst, det är snällt mot handlederna."
Faktum är ju att det är så som riktiga eskimå-paddlar ser ut, om än med mindre blad...
Back to basic`s mao. Detta skall jag definetivt prova!
Även betr. vita paddlar fick man lära sig lite nytt; "Vita paddelblad är enligt vår mening detsamma som camoflagefärgade. Vitt syns mycket dåligt mot vatten där vågorna bryter, vilket de ju gör vid alla vindar över 5 m/s, vitt syns också mycket dåligt i dis. För att våra egna paddlar ska synas tejpar vi på dem reflexer och band med flouroscerande färger."
Fick även svar från Mats Torwmo /KajakCenter Grebbestad(Tel. 0525-109 30 mats@kajakcenter.com). Han berättar att; "Lettmanns "cranked" heter ERGONOM med anledníng av att den är mer ergonomisk. Krökarna gör att man minskar belastning på handleder och man får dessutom isättet längre fram utan att behöva sträcka fram så långt.
Jag har inte själv testat så mycket att jag har en bestämd uppfattning. Det är dock en invänjningsprocess man måste igenom."
Man får nog med denna informationen i bakfickan ta och prova själv. Problemet är bara, som påpekats, att en paddel med vingblad eller ergonom-skaft kräver tillvänjning och modiferad paddelteknik.
Hur man då kan veta vad som passar innan man hostar upp 3500 bagis är svår knäckt nöt. Alla info om ving-paddlar emottages därför tacksamt!
Finns det generellt fördel med att hålla sig till smala paddlar(15-18cm) och hålla en hög paddelfrekvens?
Eller är ett brett blad(19 >) och lägre frekvens bättre, om man nu tänker på detta med belastningen?
Om man då ändå skulle välja bland mer traditionella havspaddlar(gärna 3-4 delad för en faltbåt
), vilka för och nackdelar, kvalité, packmått, stabilitet etc, har ni märkt av hos tex Lendal Nordkap och VKV Vitudden?
Ser att Lendal även har en smalare modell som heter Arshipelago(17,5 cm) och som är ca 2cm smalare än Nordkap. Är det någon av er som provat den ?
Paddlar sen en tid med en Sea-paddel från KajakSport (http://www.kajaksport.fi/english/melat/paddles.htm) som är väldigt smal(ca 15.5cm) och kort, så den tänkte jag installera kopplingar i så att den går att dela, och använda som extra paddel. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för alla svar!!!