Erfarenheter av "riktigt" softshell?

Är det någon som har använt kläder med det ursprungliga softshell-konceptet, dvs pertex och fiberpäls? Jag ska komplettera min vintergarderob och tycker såna kläder verkar intressanta. Jag vet, knappast säsong för vinterkläder nu, men det skadar ju inte att börja kolla in utbudet i god tid.

Plaggen verkar ha en hängiven användarskara, framförallt i England. Kläder i "double-P" (pile & pertex) tillverkas bl.a. av Montane, Buffalo (originalet) och Brenig.

Erfarenheter, någon?

Jag har en Rab VR Trail Jacket som jag är väldigt nöjd med, särskilt när man är aktiv på vintern men även i varmare väder om det blåser och/eller regnar. Den känns ofta "rätt" jämfört med typ fleece och fullplast.

Har lånat en Norröna Sydpolenjacka i microfiber till och från vintertid. Funktionen är kanon, det blir aldrig kvalmigt och tätt på samma sätt som i min GTX-jacka, detta märks speciellt riktigt kalla dagar då jag har på mig extra tröjor under.

Har nyss skaffat en vindskjorta från Craft som jag ska ha med på sommarens vandring.

Kör mycket med detta koncept, något modifierat.

Har använt en Marmot DriClime Windshirt mycket. Den har tunt nylonskal och mikrofleece-foder. Tål måttligt regn och dugg bra, särskilt om man rör sig , och torkar fort.

Använder numera separat foder och skal s a s. En vindblus av Pertex Equilibrium och underplagg av syntet och/eller ullfrotté. Det här systemet ger bättre flexibilitet, det är lättare att anpassa kläderna efter olika temperaturer. Equilibrium är tillräckligt vindtät, luftar bra och är behaglig nära kroppen. Insidan är "noppad" för "wicking"-effekt. Detta gör en sådan blus något tyngre än de allra lättaste, typ Aero från Montane.

Jag ser det här som mycket lämpliga plagg både sommar som vinter, men jag har mest använt dem sommartid. På vintern adderar man bara någon undertröja.

Jörgen

Erfarenheter, någon?
Japp! Jag köpte en Montane Extreme Smock på rea i vintras med avsikten att ha den i fjällen. Där funkade den bra som värme- och dåligt-väder-plagg, men den var på tok för varm att bära ryggsäck i.

Däremot blev den lite otippat favoritplagg till vardags. Den visade sig vara perfekt att cykla till jobbet i. T-shirt och jacka funkar fint så länge det är under nollan; inget mer funderande över hur tjock tröja som behövs för dagen.

Jackan är varm som en enklare dunjacka, men betydligt behagligare att röra sig i och mycket mysigare, speciellt direkt mot huden som den är tänkt. Dessutom har den en riktigt bra huva som genom att den är fodrad ger en extra värmekick om man har jackan som rastplagg.

Det enda negativa jag kan komma på är att den är klart större än en dunjacka om man har den i packningen och att den är lite krånglig att dra över huvudet, men det är en naturlig följd av att den ska sitta tajt.

Tack för alla svar!

Länken som gavs hade jag redan kikat på, jag har nog läst i princip allt som finns att läsa på internet om dessa kläder. Det är alltså i första hand erfarenheter från användning i de svenska fjällen som jag hoppas på, men tack ändå för länken.

Jag har en Marmot driclime-jacka sedan 4 år, och den är ju bra. Har dock inte provat den på vintern, men i fint vårvinterväder funkar den säkert utmärkt. Kläderna jag syftade på var dock alltså med fiberpälsfoder (dvs betydligt varmare än driclime-plagg), precis som Montane-anoraken polkovodets skrev om.

polkovodets:
Hur kallt tror du det behöver vara för att du ska kunna skida med din anorak på utan att bli för varm? Hur funkar ventilationen? Vad hade du under när du använde den under vintertur?

Jag funderar lite på Buffalo-anorak och -salopetter, men jag får väl se hur det blir.
[Ändrat av JonathanW 2006-06-29 kl 20:47]

Det finns nog risk att de tjockare plaggen blir för varma under gång på vintern. För mig skulle det nog vara så.

Backpackinglight.com har testat olika "nära huden"-plagg för vinterturer. Deras nuvarande favorit är ett plagg med Pertex Equilibrium på utsidan, RAB V-trail Smock och Top.

Om du inte kommer åt artikeln (kräver kanske medlemskap) så maila mig så försöker jag fixa det. Tycker personligen att den här typen av klädsystem är det bästa jag prövat.

Jörgen

JonathanW; sa:
polkovodets:
Hur kallt tror du det behöver vara för att du ska kunna skida med din anorak på utan att bli för varm? Hur funkar ventilationen? Vad hade du under när du använde den under vintertur?

Jag tror inte gärna jag skulle skida i den om det inte var kallare än 15 minus, alternativt hårt väder. I vintras var det aldrig så kallt, så jag tog bara på den vid raster. Själva skidandet försiggick mest i ulltshirt, och det är nog vad jag skulle välja att ha under annoraken också, mer för att skydda den från kroppsfetter än för värmen. Träffade dock på en engelsman som använde sin "som man ska", direkt mot kroppen, och svor att annoraken var det bästa plagg han ägde.

Problemet om man skidar i annoraken är vad man ska sätta på sig för att förstärka vid rast. Är man i princip naken under vill man inte ta av jackan för att sätta på en extra tröja, och en dunväst utanpå blir nog lite väl mycket michelingubbe. Förslag, någon?

Från mina cykelturer kan jag hävda att ventilationen fungerar förvånansvärt bra, men det gäller att inte ha saker liggande i bröstfickan eftersom den fungerar som ventilationsöppning.

(/nils)

Varför vill man...

... ha kläder som sitter ihop? Varför inte bara ha en fiberpälströja och en ofodrad Pertex på utsidan? Då kan man ju anpassa? Vad är fördelen med allt i ett? Jag hade tidigare en Driclime, men det gick inte att anpassa klädseln så bra. Om jag hade tröjor under gjorde friktionen att det korvade sig, annars var den jättebra.

Jag använde underställ, fiberpäls och Montane Lightspeed i -25 på Svalbard, funkade utmärkt. Visserligen fastnade det massa kondens på insidan av pertexen, men det var bara att skaka ur isen. Ylleunderställ (Devold multisport) + tunn Ullfrottétröja + Pertexjacka funkar för +5 till -15 beroende på aktivitetsnivå. I mycket hård vind vintertid kan man dock behöva något som är helt vindtätt, jag brukar ha g-tex jackan med men nästan aldrig använda den.

Re: Varför vill man...

Vandrare; sa:
... ha kläder som sitter ihop? Varför inte bara ha en fiberpälströja och en ofodrad Pertex på utsidan? Då kan man ju anpassa? Vad är fördelen med allt i ett? Jag hade tidigare en Driclime, men det gick inte att anpassa klädseln så bra. Om jag hade tröjor under gjorde friktionen att det korvade sig, annars var den jättebra.

Jag använde underställ, fiberpäls och Montane Lightspeed i -25 på Svalbard, funkade utmärkt. Visserligen fastnade det massa kondens på insidan av pertexen, men det var bara att skaka ur isen. Ylleunderställ (Devold multisport) + tunn Ullfrottétröja + Pertexjacka funkar för +5 till -15 beroende på aktivitetsnivå. I mycket hård vind vintertid kan man dock behöva något som är helt vindtätt, jag brukar ha g-tex jackan med men nästan aldrig använda den.

Det känns som om dina vintererfarenheter bekräftar vad jag själv misstänkt, utan att ha provat. Tycker också att flera plagg ger mer flex. Den fodrade anoraken inger mig samma känsla som poppiga "softshell" av Schoeller etc; i varmaste laget för ett vindplagg.

Intressant att du inte upplever Litespeed som helt vindtät. Känslan man får av kondensen på insidan är att den är lite väl tät. Backpackinglight.com föredrar Pertex Equilibrium därför att den luftar bättre. Men är också något mindre vindtät.

Om man behöver ett riktigt stormplagg på vintern, som du beskriver, så låter det som om man skulle komma ganska långt med en bra och lättviktig regnjacka. Alltså i princip samma utrustning som jag föredrar på sommaren. Enda skillnaden är då några extra lager ull-underställ. Vad tror du?

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg