Så äntligen har det hänt, "ett litet steg för männskligheten, men ett stort steg för mig", jag lämnade mina Lundhags Professional High kängor hemma under årets första vandring (Sarek-Padjelanta-9 dagar)och testade ett par mycket lättare Salomon Fastpacker Mid GTX!
Just att byta bort kängorna har jag tvekat inför i det längsta, ryggsäck, kläder osv är slimmat!
Och vilken Otroligt skillnad det gör, speciellt när man har ett par dagar, mil och höjdmeter i benen.
I strl 46 vägde dom in på 500g, contra mina Lundhags i samma strl som väger 1080g-torra!! Av erfarenhet vet jag att Lundhags kängan binder upp en hel del fukt-vätska-svett i skaften som gör att dom ökar avsevärt i vikt, uppskattningsvis 100-250g!!
Skorna var bra, gav bra stöd hela vägen även i snår och blockstensterräng!
Enligt Fjäderlätt så "vinner" man per 100g på foten ca 500g i ryggsäcken, vilket för min del skulle göra ca 5-7kg! Och jag håller med, uppförsbackarna kändes som ingenting och jag hade ett skönt driv i steget hela vägen!!
Vidare så tog jag oxå steget ut att pröva vandra med Poncho. Två dagar innan avfärd anlände min Ultra Sil Poncho från Sea to Summit. Och även där så upplevde jag ett Eureka moment !
Med en vikt på 265g contra jacka 210g, byxa 317g och regnskyddet till ryggan 116g, tot 643g så vinner jag 378g. (Visserligen så fegade jag och hade med byxorna då jag inte hunnit tillverka byxholkar, så viktvinsten var 60g*ler*)
Men den största vinsten var komforten!!
Att dra på ponchon var gjort på ett par sekunder, inget vatten kommer ner mellan rygg och ryggsäck vilket är standard annars-ökar ryggsäcken vikt och kan blöta ner grejorna!
Ventilationen var Superbt så klart, inget mer närmast klausorfobiska känsla av värme/svett när man går med skal jacka, och det oavsett tex-mex och dragkedjor under armarna.
När en åskskur passerade så satt jag mig ner på en sten och härdade igenom..var som att sitta i ett litet tält !
Nackdelar då!
Ponchon var inte ultimat i stark vind, slog och fladdrade en hel del..men den höll ihop utan problem..ska sy en rem så jag kan strama åt runt midjan och ryggen!
Salomonskon, det kom in en del småskräp då plösen inte satt som "gjuten runt foten" kanske gör så på alla låga kängor? Vidare så upptäckte jag att sulan blev fuktig underifrån! Som att det kom in vatten underifrån på ngn sätt, hade visserligen gått i fuktig, blöt terräng under två dagar..men ovandelen av skon var torr och fin!
Summa sumarum! Ponchon var suverän, ska bara sy till ett par byxholkar i ultra sil nylon... Skal jacka/byxa kommer att stanna hemma fortsättningsvis. Salomonskorna reklamerade jag...Ska köpa ett par nya kängor, siktar på ett par Meindl Softline Men Ultra GTX, (470g i strl 8.) som jag hoppas ska fungera bra...
//A
Bilagor
Senast ändrad: