Svagheter?
När jag köpte FIMBUL byxan var det för att jag var less på alla byxor som gick sönder vid isklättring. Fibulbyxan höll bra, bättre än de andra byxorna jag ägt. När den byxan inte hade mycket kvar att ge föll valet på FREKE. Har nu använt Freke under två år och då under fyra långa turer med tält(+2 veckor/Januari-Mars ) i fjällen. Har även använt den vid när jag åker telisar och några gånger då jag kört hundspann. Byxan levererar vad den lovar och skyddar bra, det är gott om plats för förstärkningsplagg under. De gånger temperaturen kryper under -30* vill jag gärna dra på förstärkningsplagg Nackdelen är att då byxan är rätt rymlig kan det, för mig, känns trångt med en dunbyxa ovanpå. En stor fördel är"bakluckan"! Det är inte roligt att behöva dra ned byxan till knäna när temperaturen är under -20* men med"luckan" slipper jag det och fäller bara ned det som behövs. Ventilationsmöjligheterna är ypperliga. Dragkedjorna har fungerat klanderfritt, kanske för att jag sprayar dem med silicon?
I jämförelse med min Megin byxa upplever jag Freke som mycket mer rejäl. Priset är riktigt högt och om jag inte varit ute så mycket under vintern hade jag antagligen varit nöjd med min Megin. Om du har råd och behov av en sådan byxa är det "köpråd" på den.