Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet?

Vad har ni för upplevelse av kvaliteten på Fjällrävens kläder?

Jag är i stort sett nöjd, men inom loppet av några veckor har sömmen på en jacka gått upp (vilket NK har lovat att fixa) samt sömmen i rumpan på mina sommarbyxor gått upp (vilket jag int prtat med om om ännu).

Är det vanligt att man spräcker sömmar i byxbaken vid vandring och ryggsäcksbärning eller har jag bara haft otur?

Andra märken som är bra/dåliga i detta avseende?

Mina byxor i G1000, tror det är ett par vidda, har hållit i närmare 6-7 år nu. Färgen har blivit lite blek men annars är en trasig dragkedja det enda missödet och det hände förra veckan (kostade bara 130kr att laga). Jag är mycket nöjd med dem och kommer nog att köpa snarlika nästa gång det är dags att byta byxor,

Har även en vinterjacka (Kodiak parka) som jag nu inte minns namnet på, den gamla modellen (som jag har) har ett konstruktionsfel som gör att kardborren är för vass och repar sönder tyget, andra har haft samma problem så det är hela konstruktionen och inte enstaka exemplar som är dåliga. Detta skall vara åtgärdat på nyare modeller.

Har även en del andra prylar och upplever generellt att deras produkter håller bra kvalitet men tyvärr ofta väger mer än konkurrenternas prylar.

Jag tycker Fjällräven har ett oförtjänt gott rykte som kvalitetsmärke. Innan jag för cirka tio år sedan totalt slutade köpa Fjällräven hade jag gått på rätt många nitar, skor där skosnörena på en vecka har ätit sig igenom materialet, regnställ som spricker, ett tält som behöver in tre vändor på reparation (varav en för att återställa det en tidigare reparation ställt till med) innan det är i skick för användning ( på grund av tillverkningsslarv). Det känns inte heller som om de ägnar sig åt någon direkt produktutveckling utan bara design. Exempelvis kånken, som var revolutionerande på sjuttiotalet har de inte gjort annat med än att bredda färgsortimentet, medan andra tillverkare har betydligt mer utvecklade produkter i samma prissegment.

Sextio och sjuttiotalet var väl FRs uppåtgående tid, verkligt nytänkande och produktutveckling. Sen dess har det blivit överdesignat, tungt och trist. Klarar mig bra utan dem. Men uppenbart är deras affärside god då de går med vinst.

Har blandade erfarenheter.

Många bekanta till mig har svurit långa ramsor över fjällrävens g1000-byxor, som det lätt gått hål i.

Själv har jag aldrig* upplevt något negativt med FJ. Har ett tält som jag är väldigt nöjd med. Har en ganska ny Kalfjäll Jacket som verkar väldigt rejäl och genomtänkt. Har inte haft den länge nog för att uttala mig om kvaliteten dock.

*Min flickvän har den ovan nämnda Kodak Parka av den gamla modellen. Samma problem där. Kardborren "kardar" upp tyget precis vid axelvecket, vilket förvärras när ryggsäck bärs. (Jag hade dock för mig att det var placeringen på karborren som var fel, och att den nu är något flyttad).

Rent spontant känns det som om FJ känner att de inte riktigt hänger med i "high-tech"-racet, och istället nischat in sig på utrustning av mer traditionellt utseende och typ.
Målgruppen "det var bättre förr, innan all rymdskit och mextex" är väldigt stor, och som seobserver säger så fungerar deras affärsidé. Vissa saker i deras sortiment har även kultstatus (vissa jackor, samt kånken) och köpes i stora mängder även av dem som bara har sakerna till vardags.

Vill minnas att det var en rätt lång tråd om kvaliteten på fjällrävens prylar för ett tag sedan.
Vissa plagg verkade ju gå sönder efter någon timme medan andra höll i åratal.
Min uppfattning är nog att kvaliteten är väldigt ojämn.
Eftersom jag inte gillar fjällrävens byxor så blir det svårt att kommentera kvaliteten där.
Däremot har jag en G1000 shirt som jag har haft i stort sett dagligen under snart ett års tid. Den visar inga som helst tecken på att ge upp. Faktum med att den ser oanvänd ut, så allt dom gör är då inte dåligt. Då skulle dom knappast överleva i en sådan konkurrensutsatt bransch.

Fjällräven contra ITAB: s TP-X

Jag har haft en del plagg från Fjällräven i G-1000 väv företrädesvis byxor men även en jacka och de höll tillnärmelsevis inte alls lika bra att slita på som TP-X plaggen jag har från ITAB. Utifrån den jämförelsen vill jag påstå att Fjällräven inte håller en kvalitet som motsvarar priserna på g-1000 plagg.

Min erfarenhet är att Fjällrävenbyxor håller utmärkt att vandra i, men inte som arbetsbyxa - något de heller inte är avsedda till. Det är relativt lätt att riva upp en reva i dem, till skillnad från tex Lundhagsbrallorna som verkar tåla vad som helst, men de är å andra sidan inte tillnärmelsevis lika sköna att gå i.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg