Erfarenheter av arrangerade turer till Everest base camp?

Jag har haft EBC på mn "bucket list" så länge jag kan minnas, och till slut verkar det kunna bli av. Nu kanske ni tycker jag är väldigt lat och slösaktig, men jag hade tänkt att köpa en paketresa.

Finns här någon som har erfarenheter av sådana, eller åtminstone erfarenhet av något av de reseföretag som arrangerar paketresor till EBC? En snabb googling visar att det finns många, och att priset kan skilja 1000 till 1800 usd.

Så vilka arrangörer levererar en bra tjänst och varför tycker ni det?

MVH
Jan
 
Jag har ingen erfarenhet av någon resa till EBC, men att köpa en paketresa är väl ett bra sätt att uppnå en av dina drömmar och få fina minnen för livet. Jag kan rekommendera Expeditionsresor

Jag har rest med dem till Kebnekaise, Kilimanjaro, Inkaleden och Alaska och är otroligt nöjd med allt som ingår både före, under och efter resan. Väldigt kunnig och trevlig personal på kontoret som bokar och har svar på alla dina frågor och de hjälper till med att förlänga resan om man önskar det. Inför resan får man en utförlig utrustningslista och träningsguide samt rabattkoder för inköp av kläder och utrustning hos deras samarbetsparters(t.ex. Outnorth, Haglöfs). Säkerhetstänket är centralt i deras upplägg och med på resan är alltid 2 erfarna svenska guider(ibland välkända äventyrare) och sedan ansluter lokal guide på plats. Guiderna är duktiga fotografer och tar bilder under resan som man efteråt får på USB samt även en fotobok.

Deras resor är inte de billigaste, men det mesta ingår i priset vilket gör att man får bra koll på slutpriset redan när man bokar resan. För mig är det framförallt viktigt med kvalitet med välplanerade genomtänkta upplägg(gärna med det lilla extra med små överraskningar under resans gång) samt ett högt fokus på säkerheten så jag känner mig trygg under mitt äventyr och detta lever Expeditionsresor upp till.

(Och nej, jag har ingen koppling till dem förutom att jag är en väldigt nöjd återkommande resenär!)

Mvh Eva
 
Tack för tipset Eva. Priset på 45K vad dock lite väl häftigt för mig, alldeles oavsett kvaliteten på researrangemanget.

Någon annan som använt en inte fullt så kvalitetsfokuserad arrangör?
 
Jag vandrade till EBC med Hi On Life Adventures, en arrangör som drivs av en svensk kvinna och hennes indiske man. Jag var väldigt nöjd och kan varmt rekommendera dem! Paketet började i Kathmandu med två hotellnätter och en sightseeingdag och välkomstmiddag innan vi flög till Lukla på 2800 m där vandringen började. Vandringen tog 10 dagar - 7 dagar upp, med ett par acklimatiseringsdagar och 3 dagar ner tillbaka till Lukla. Det är klokt att ta en paketresa då de fixar allt från parktillstånd, boende, mat och har väldigt kunniga och trevliga guider som löser alla ev problem.
 
Jag kan liksom Susanne rekommendera Hi On Life https://hionlife.se/. Har varit på två turer med dem i Nepal, varav den ena var till EBC. Fokus på duktiga och erfarna guider, som har varit mycket i bergen i Nepal.

Tyvärr ingen erfarenhet eller info gällande lokala arrangörer, vilket är vad jag tror du behöver titta efter med den prisnivå du nämner.
 
Tack för svaren!

Har googlat hårt nu och jisses vad många arrangörer det finns. Som någon antydde erbjuder lokala arrangörer betydligt lägre priser. Kan ju kännas lite osäkert (scam?) men de har i många fall hundratals positiva omdömen på Tripadvisor.

Så varför inte?
 
Tack för svaren!

Har googlat hårt nu och jisses vad många arrangörer det finns. Som någon antydde erbjuder lokala arrangörer betydligt lägre priser. Kan ju kännas lite osäkert (scam?) men de har i många fall hundratals positiva omdömen på Tripadvisor.

Så varför inte?
Hej,
jag var i kontakt med en lokal researrangör vilken jag fick rekommenderat här på Utsidan. Skulle vandra EBC via Gyoko sjöarna hösten 2020 men Corona kom emellan. Året därpå blev det PCT och än idag har den inte blivit av. Nu känner jag mig för skröpligt.
Hur som helst kan jag rekommendera den kontakten:
Dil Sapkota <dsapkota75@hotmail.com>
Subject: Fwd: EBC

Var i kontakt med honom senast 2022 så testar att kontakta honom. Verkar väldigt trevligt och tillmötesgående. Jag kom inte ihåg själva websidans namn jag fick med de olika alternativen om EBC vandringen och andra vandringar i Nepal. Kändes väldigt proffsigt i alla fall. Skulle alla gånger boka via en lokal arrangör. Du kan hälsa från mig.

Har inga bra erfarenheter av svenska arrangerade turer. Vill inte nämna företagets namn men de arrangerar turer till EBC, Kilimanjaro (vilken jag gjorde), Inkaleden, Atlas bergen och en hel del andra.
Lycka till!
 

Liknande trådar