Er djungelolja farlig for gravide ? (babyen)

Hei. Jag er från Norje. jag undrar om myggmedelet djungelolja er farligt for barnet i magen ? Nån som vet dette ? Jag provade det bara en gång, og litt.

Knappast.
F.ö har vår mor smort oss med djungeloja i mängd när vi var små,syrran lär ha varit på hjortronmyren helt utan kläder etc.
Vi har nu båda kommit över 40-sträcket och närmar oss 50.
Dessutom var djungeloljan förr både "giftigare" och följdakligen mer verkningsfull.

Jag skulle inte oroa mig. Men det är klart, smörjer man sig mycket och ofta är det inte bra, men någon gång då och då är väl inte så skadligt.
Behöver du myggmedel kan du gärna använda beckolja/tjära som är mer natruligt än DEET-produkterna.

/Ulf

http://www.rejsedoktor.dk/ask_the_doctor/5.html

Myggemidler under graviditet

Jeg er gravid i 16. uge og rejser om 14 dage til Thailand. Må jeg bruge de cremer/ Myggespray samt stifter til insekt stik som er på markedet; Apoteket /matas ? Bla. Autan creme 10%/ Autan stift 20% ?
Hvilket produkt må jeg benytte under en evt. Diarré ?

Der er ingen kendte bivirkninger under graviditet ved nogen af de almindelige myggemidler herunder Autan, DEET og Miso-Guard.
Mod diarré kan du anvende almindelig sukker-salt opløsning (Revolyt) og Imodium er også ufarligt. Ciproxin kan ikke anvendes.

"Varför ska man inte använda insektsmedel på barn under 3 år?
I olika länder finns olika rekommendationer. I Sverige är inga insektsmedel testade på småbarn - därför finns alltid texten "Ej för barn under tre år" på förpackningen"

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guhj Hållfasthet, "Not For Climbing"-karbiner Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg