enzo

Mycket skickligt utfört arbete! Personligen älskar jag bushcraft-knivar! Grattis!

Lite undrande till stålvalet dock. D2 tycks för mig kanske inte vara det mest optimala stålet i samband med den här typen av knivar? Lite för sprött och grovkornigt. Du har inte funderat på en kolstålsvariant i t ex 2140? Eller kanske en rfr variant i Sandvik 12C27?

~Paul~

Enzobladen av den modellen görs i D2, O1 och AUS8. O1 skulle väl vara ett bra alternativ men tyvärr så leveras det blästrat vilket antagligen gör det till en bra rostsamlare.

man får se hur det går med stålet när man har hunnit använda kniven lite. jag har varit nöjd med tidigare enzoblad så jag litade kanske lite blint på deras stålval men va fasen. en lite rolig detalj om knivkunnande är att ju mer man vet desto mer skeptisk blir man på den tekniska biten angående material. håller handtaget, håller bladet osv. jag vet inte vilka som gör enzo bladen men ni skulle kanske ge dom lite tips. nä nu väntar jobb. suck

Alltså, det är inte så att jag påstår att stålet är uselt! Tvärtom. Däremot så undrar jag om det är det mest optimala i samband med en bushcraft-kniv.

~Paul~

ha ha nä nog förstår jag det. skulle det ha funnits i 12c27 så skulle jag nog ha kört på det. finns det nån som gör liknande blad fast med 12c27 förresten. det måste vara nordisk egg. jag hatar dom andra slipningarna och inte så ruskigt tvär heller.

ha ha nä nog förstår jag det. skulle det ha funnits i 12c27 så skulle jag nog ha kört på det. finns det nån som gör liknande blad fast med 12c27 förresten. det måste vara nordisk egg. jag hatar dom andra slipningarna och inte så ruskigt tvär heller.
Dan Koster, Stewart Marsh och Bark River är väl de märken jag kommer att tänka på.

~Paul~

Dan Koster gör jäkligt fina knivar tycker jag. Jag ska nog investera i en av hans nessis framgent. Har du några av hans knivar dpålle.

Seved

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frandsén91 EnZo Utrustning allmänt 10
SurviveInNature EnZo Trapper Utrustning allmänt 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg