Ensamtältare.

Jag har/hade (Beslagtaget som varandes krigsmateriel?) ett McKinley Duolite som jag tyckte var exemplariskt,men måste kanske skaffa nytt.Gärna enkelväv och maxvikt på 2 kg.Skall endast användas under barmark-säsong.

En fördel som jag såg det var att absiden låg i huvudändan,bara att lägga sig på mage så var man där och kunde dona.
Finns det några fördelar med att ha absiden på långsidan istället?

Vad valde ni?

Vad styrde när ni gjorde ert val?

Funktion,brist på alternativ,märket eller vad?

peter

ping; sa:
Jag har/hade (Beslagtaget som varandes krigsmateriel?) ett McKinley Duolite som jag tyckte var exemplariskt,men måste kanske skaffa nytt.Gärna enkelväv och maxvikt på 2 kg.Skall endast användas under barmark-säsong.

En fördel som jag såg det var att absiden låg i huvudändan,bara att lägga sig på mage så var man där och kunde dona.
Finns det några fördelar med att ha absiden på långsidan istället?

Vad valde ni?

Vad styrde när ni gjorde ert val?

Funktion,brist på alternativ,märket eller vad?

peter

Det är väl mest en fråga om tycke och smak. Jag tycker att det är lättare att nå sakerna om absiden är på långsidan, men det kan bero på att jag inte gärna ligger på mage.
Att jag en gång sålde mitt Nallo 2 för att gå tillbaka till Akto berodde mycket på absidens placering. Dessutom var ingången gjord så att man måste kliva över alla saker på väg in och ut. Detta lär visst vara ändrat på nuvarande Nallo 2.
Märket? Det finns bara ett när jag köper tält...

Jag valde också Akto för att absiden är på långsidan. Man kommer lättare in & ut ur tältet, kommer bättre åt sina grejer och så har man bättre utsikt.

Om du mest tältar på sommarhalvåret, som du skrev, så har North Face två riktigt bra alternativ: Spectrum 23 med ingång på kortsidan (enkelväv, lär vara stark även i hård vind) och Particle 13 (dubbelväv), med ingång på långsidan. Båda under 2 kg och för rimliga pengar. Har själv en litet större modell till Particle, som heter Vector 22 (2-manna kupoltält). Den är tyvärr utgången av ngn outgrundlig anledning, för det är ett mycket bra tält. Ersatt med ett litet tyngre Rock 22, som för övrigt reas ut för en tusenlapp här i Köpenhamn (www.friluftsland.dk)

produktinfo http://www.thenorthface.com/

Priser här i Danmark: 2.699,00 DKR för Spectrum och ca 2100 DKR för Particle, om jag inte minns fel.

mountainfox; sa:
Jag valde också Akto för att absiden är på långsidan. Man kommer lättare in & ut ur tältet, kommer bättre åt sina grejer och så har man bättre utsikt.

Om du mest tältar på sommarhalvåret, som du skrev, så har North Face två riktigt bra alternativ: Spectrum 23 med ingång på kortsidan (enkelväv, lär vara stark även i hård vind) och Particle 13 (dubbelväv), med ingång på långsidan. Båda under 2 kg och för rimliga pengar.

Ehh...Utsikten beror väl förbövelen på var och hur man slår upp tälthelvetet? :)

Nä,jag tältar när,var och hursomhelst,men under barmark-säsong känns separata inner- och yttertält lite 'overkill'.Vi har lite olika 'filosofier',jag vill absolut ha absiden vid huvudändan (har ryggan och sakerna inne i tältet och flyttar ut det jag använder,skorna brukar det finnas plats för åt sidorna),så Akto och Particle går bort,Spectrum var lite...hmmm...får man säga fult?..utan att gå in närmare på det.Pris är ingen faktor initialt,först alternativ,sen får jag se vad jag vill betala för.

peter

Tarptent Double Rainbow!

Ett sånt blir det nog för mig. Två absider, gott om plats för två vuxna, 1 kg, 250 dollar.

Jag har inte sett något tält som på bättre sätt kombinerar komfort med minimal vikt.

(Vill du ABSOLUT ha absid vid huvudändan är det Cloudburst II du ska kolla på)
[Ändrat av Nordesjö 2006-07-24 kl 20:59]

ping; sa:
Ehh...Utsikten beror väl förbövelen på var och hur man slår upp tälthelvetet? :)
peter

Typ, underförstått.. :)

ping; sa:
Nä,jag tältar när,var och hursomhelst,men under barmark-säsong känns separata inner- och yttertält lite 'overkill'.Vi har lite olika 'filosofier',jag vill absolut ha absiden vid huvudändan (har ryggan och sakerna inne i tältet och flyttar ut det jag använder,skorna brukar det finnas plats för åt sidorna),så Akto och Particle går bort,Spectrum var lite...hmmm...får man säga fult?..utan att gå in närmare på det.Pris är ingen faktor initialt,först alternativ,sen får jag se vad jag vill betala för.
peter

Tja, du frågade ju om det var nån fördel att ha absiden på långsidan ur någon annans synvinkel (& eftersom jag provat båda varianterna, så har jag kommit fram till vad jag gillar bäst). Om du nu är så säker att du vill ha den på kortsidan, så behöver du ju inte ens fråga?

VIdare var ditt krav under 2kg. På många tält ingår då så att säga innertältet.. Fördelen med många tält, däribland HB & TNF, är att man dessutom kan skippa innertältet och på så sätt få en "tarp" fast med riktiga stänger --tål vind bättre-- och ett skyddsgolv. Allt till en bit under kilot. Så har man liksom fler valmöjligheter.

Ferrino

Jag har ett Ferrino Monster Lite som är ett single wall tält på 1.9kg, rymmer 2 pers och står stadigt i starka vindar. Materialet andas helt suveränt och jag har inte haft problem med kondens. Den orangesvarta färgen ger dessutom ett behagligt sken då solen skiner när man ska sova. Köpte mitt på nätet från tjeckien för 200EURO. Ciao, JOhan.

Jag vill ha en tarp,jag vill ha en tarp...

...När jag konfirmerar mig.

Not.

Hehehe...Det var bara en tidsfråga innan Tarp skulle komma på tal. :)

Jag vill inte ha en Tarp,oavsett om det är ett yttertält eller en 'riktig',jag söker ett TÄLT.

mountainfox; sa:
Fördelen med många tält, däribland HB & TNF, är att man dessutom kan skippa innertältet och på så sätt få en "tarp" fast med riktiga stänger --tål vind bättre-- och ett skyddsgolv. Allt till en bit under kilot. Så har man liksom fler valmöjligheter.

Eftersom jag inte vill ha en tarp i den bemärkelsen så ar det en 'onödig funktion',en variant jag dock funderar starkt på,är att komplettera 'arsenalen' med en Hammock.Men först ett tält alltså.

peter

Re: Ferrino

honeysucklerose; sa:
Jag har ett Ferrino Monster Lite som är ett single wall tält på 1.9kg, rymmer 2 pers och står stadigt i starka vindar. Materialet andas helt suveränt och jag har inte haft problem med kondens. Den orangesvarta färgen ger dessutom ett behagligt sken då solen skiner när man ska sova. Köpte mitt på nätet från tjeckien för 200EURO. Ciao, JOhan.

Normalt diggar jag Italienska Monster (Ducati Monster),men den här har absiden fel.

peter

ping; sa:
mountainfox; sa:
Fördelen med många tält, däribland HB & TNF, är att man dessutom kan skippa innertältet och på så sätt få en "tarp" fast med riktiga stänger --tål vind bättre-- och ett skyddsgolv. Allt till en bit under kilot. Så har man liksom fler valmöjligheter.

Eftersom jag inte vill ha en tarp i den bemärkelsen så ar det en 'onödig funktion',en variant jag dock funderar starkt på,är att komplettera 'arsenalen' med en Hammock.Men först ett tält alltså.

peter

Hittar du ett tält på två kilo som du får in en hammock i, då ska du slå till!

Re: Jag vill ha en tarp,jag vill ha en tarp...

ping; sa:
Jag vill inte ha en Tarp,oavsett om det är ett yttertält eller en 'riktig',jag söker ett TÄLT.

Tarptent är TÄLT.
Särskilt om du räknar enkelväggiga tält som "TÄLT". Ett Double Rainbow med extra innertak är bra mycket mer tält än de flesta enkelväggingar - se det som en enkelvägging med absider. Kring kilot. Plats för 2.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg