Enmanstält, lätt och funktionellt !!

Eftersom jag oftar vandrar ensam så vill jag ha tag i ett kanonbra tält som rymmer en kvinna, med så låg vikt som möjligt. Har ett Hilleberg Nallo 3 GT, men tycker att det är för stort och onödigt tungt när jag vandrar ensam.
Har kikat på Hilleberg Akto och Unna. Finns det nån som har erfarenheter av dessa tält. Vill gärna ha tips om andra märken åxå, är inte märkesfixerad men det ska vara bra tält.
Tack på förhand
Eva

Båda är mycket bra

Både Akto och Unna är mycket bra tält. Frågan är vad du prioriterar, höjd, absid och vikt? Jag själv har övernattat i dessa tält. Men jag äger en Akto som jag alltid använder på mina soloturer. Den har låg vikt och lång absid där jag kan ställa mina grejor som kök, ryggsäck osv. Unna har bättre höjd men har knappt absid dvs mellan innertält och yttertält.

Ett råd, använd sökfunktion i forumet - skriv "akto" eller "unna", då kommer sökresultatet fram med diskussioner om dessa tält.. Eller "solotält" osv..

På addnature.com fanns nu ett par alternativ som ser intressanta ut, inte minst för den som söker låg vikt.

Hej!

Jag har ett Akto som jag använt flitigt i tre år. Jag trivs med det, det fungerar utmärkt, lätt att sätta upp och är vindstabilt. Det är gott om plats i innertältet, längden är rejält tilltagen.

Då jag skulle köpa tält för enmansbruk tittade jag även på Nallo 2. Det väger bara lite mera än Aktot och ger ju möjlighet att ta med sällskap men priset var så pass mycket högre att jag av den anledningen ändå valde Akto.

Lycka till med tältval/köp!

BrittMarie

Inte bara Hilleberg

Vill man prioritera vikt är inte alltid Hilleberg det självklara valet, själv kan jag rekomndera Vaude Tarus Ultralight 1,8 kg med plats för två personer eller gott om plats för en person. Valde mellan bland annat Nallo 2, men det som fällde avgörandet till Vaudes fördel för mig var tältets extremt lilla packvolym.

Jag vet inte hur Tarus Ultraligt är i vindstabilitet, men anledningen till att jag själv valde Akto var just att det är välkänt för sin styrka och det är ju skönt att veta när man går ensam på fjället.. Lägre vikt borde logiskt betalas med lägre vindstabilitet. Närmaste konkurrenten är Helsport Ringstind, som även finns i 2-personer variant, men fortfarande med låg vikt. Vad jag dock hört är att Hilleberg generellt är bättre än Helsport, bl a för att Helsports dukar med tiden säckar ihop. Om det är riktigt låter jag vara osagt.

Andra tält i samma klass jag tittat på är Terra Nova Laser (2 pers, 1290 gram) & Comptetition (fd Laserligt, 1 pers, som väger under otroliga 900 gram!). Dessa föll dock bort för att Akto återigen kändes mer stabilt.

Terra Nova erkänner att Laser-familjen är starka, men inte renodlade fjälltält:

Ur ett mail från Terra Nova:
"[a user] has recently completed the 284 Munros, in Winter, using a Laserlite. He experienced windspeeds of 50mph (measured) which his Laserlite withstood.

So the laser tents are strong for their weight, but it would be a mistake to buy them as pure mountain tents. We have stronger models in our range that better fulfil this role. ( Voyager, Ultra Quasar etc.. )"

Hoppas det hjälper något på vägen

Kolla dragkedjor på Vaude innan köp...

Jag har ett Vaude space 2... iofs ett större och tyngre tält som egentligen inte riktigt hör hemma i diskussionen... men min erfarenhet av VAude är bra... med en liten nackdel, att dragkedjorna fastnar i duken. Förutom det problemet så fungerar Vaude´s kvalitet utmärkt... kommer från en 10 dagars tur i keb området och det blåste och regnade ganska friskt i några dagar...(minst ett tält i området blåste sönder), vi hade dessutom en exponerad tältplats. Jag har tältat i snö, sumpmark, klippor, använt som vindskydd (ta loss innertältet) osv... Så mitt råd är köp Vaude för att det är betydligt billigare... men sätt upp tältet i butiken och kolla alla dragkedjor noga, och om det verkar funka bra - köp!

Lycka till!

Unna?

Jag har ett Unna som jag tycker fungerar riktigt bra. Det är rymligt för en person, inga problem att ha all packning inne i tältet. Det går att sova två också, men då måste packningen vara utanför. Nackdelen är som nämnts att det inte finns någon absid. Löses på ett ganska bra sätt genom att haka av innertältet i hörnet vid utgången. Ger en "absid" för matlagning mm. En annan fördel är ju att tältet är självstagande vilket gör att det är ganska lätt att flytta på om terrängen är ojämn. Akto hade jag som ett alternativ när jag köpte tältet och det som avgjorde för min del var stort innertält samt att tältet är självstagande. Det enda problemet jag haft är ett litet hål i golvet, troligen pga sten eller något annat vasst under tältet. Men det är ju inget specifikt för Unna.

Akto

Jag hade ett Akto av första generationen, och när HB sänkte vikten på tälten bytte jag till ett Nallo 2. Det var jag inte alls nöjd med, så jag bytte tillbaka till ett Akto, generation två.
Om man står ut med att det är lågt i tak så är det ett fantastiskt litet tält. Mycket gott om plats i innertältet, både på bredden och på längden.
Absiden är lång och smal. Allt får plats, förutom att ett hörn på min ryggsäcksram sticker ut lite.
Ventilationen är mycket bra, med tygluckor i ändarna och en strutventil högst upp vid ingången.

Att folk inte lär sig

Helsport..behöver jag säga mer.. Kanske lite för bra och lite för dyra men underbar kvalite och funktion :)

Alvarligt jag har ett Ringstind och ett Akto..i detta fallet så måste jag säga att jag föredrar Helosport före HB. Ringstind är lite större, har bättre vent och känns betydligt luftigare. Ja,det är helt enkelt ett bekvämare tält med lite högre kvalite..men som sagt, smaken är ju som baken..

Re: Inte bara Hilleberg

sneseglarn; sa:
Vill man prioritera vikt är inte alltid Hilleberg det självklara valet, själv kan jag rekomndera Vaude Tarus Ultralight 1,8 kg med plats för två personer eller gott om plats för en person. Valde mellan bland annat Nallo 2, men det som fällde avgörandet till Vaudes fördel för mig var tältets extremt lilla packvolym.

Det har testats angående vindstabilitet och var tydligen riktigt dåligt har jag för mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Ruben Al-Suedi Enmanstält för Göteborgs skärgård mm Bo och sova 7
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg