Jag vet inte hur Tarus Ultraligt är i vindstabilitet, men anledningen till att jag själv valde Akto var just att det är välkänt för sin styrka och det är ju skönt att veta när man går ensam på fjället.. Lägre vikt borde logiskt betalas med lägre vindstabilitet. Närmaste konkurrenten är Helsport Ringstind, som även finns i 2-personer variant, men fortfarande med låg vikt. Vad jag dock hört är att Hilleberg generellt är bättre än Helsport, bl a för att Helsports dukar med tiden säckar ihop. Om det är riktigt låter jag vara osagt.
Andra tält i samma klass jag tittat på är Terra Nova Laser (2 pers, 1290 gram) & Comptetition (fd Laserligt, 1 pers, som väger under otroliga 900 gram!). Dessa föll dock bort för att Akto återigen kändes mer stabilt.
Terra Nova erkänner att Laser-familjen är starka, men inte renodlade fjälltält:
Ur ett mail från Terra Nova:
"[a user] has recently completed the 284 Munros, in Winter, using a Laserlite. He experienced windspeeds of 50mph (measured) which his Laserlite withstood.
So the laser tents are strong for their weight, but it would be a mistake to buy them as pure mountain tents. We have stronger models in our range that better fulfil this role. ( Voyager, Ultra Quasar etc.. )"
Hoppas det hjälper något på vägen