Enmanstält för Göteborgs skärgård mm

Letar efter enmanstält att använda året runt i Göteborgs skärgård, på Bohusleden och andra platser kring Göteborg. Räcker ett tresäsongstält om jag undviker de få dagarna då det snöar här? Skulle t ex Hilleberg Enan funka stormiga nätter i skärgården?
 
Eftersom vikt inte är lika kritisk vid paddling skulle jag överväga ett lite större och mer vindstabilt tält. Hilleberg Unna om du vill ha ett Hilleberg.

Enan funkar förstås bra också speciellt vid vandring.

Billigare och bra t ex https://helsport.com/se/tents/all-tents/1-person/ringstind-superlight-1--162-994-V eller Helsport reinsfjell superlight visserligen tvåmans men varför inte lyxa till det lite.

Finns för övrigt mängder med liknande enmanstält




Thure
 
Senast ändrad:
Och ute i skärgården är det väl ofta berg och klippor, och svårt att få ned tältpinnar i marken. Då är det bra med självstagande kupoltält.
 
Tack för svar och förslag. Jag paddlar inte. Jag vandrar, tittar på fåglar och fotograferar. Är mestadels ute helgvis men ibland veckovis. Går dock inte så långt per dag. Kanske ändå är värt att kolla Unna, Soulo och liknande tält för att känna sig trygg när det är ruskväder.
 
Yttre väl belastade staglinor är väl så viktiga i skärgården där vinden ofta slår om och ändrar styrka. Kupoltält kan snabbt bli till 1/2 ballonger som otyglade far iväg.

go tur
 
Jag landade i ett grönt Fjällräven Abisko Lite 1 med 20% rabatt på Outnorth. Fyrsäsongstält om än inte lika optimalt som ett kupoltält stormiga vinternätter i skärgården.
 
Köp Enan, det är den bästa kompromissen mellan stryktålighet, låg vikt och enkelhet vid resning och rivning om man ska ha den medans man vandrar under snöfria säsonger och vill ha dubbelväggigt tält. Därför den kostar som den gör.
 
Köp Enan, det är den bästa kompromissen mellan stryktålighet, låg vikt och enkelhet vid resning och rivning om man ska ha den medans man vandrar under snöfria säsonger och vill ha dubbelväggigt tält. Därför den kostar som den gör.
Det verkar riktigt bra men är 3.000:- dyrare än Fjällräven och är ett tresäsongstält.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg