Enkät - Passage av isränna

Hejsan,

Jag tillhör en av tre grupper med teknologer som studerar Design & Produktframtagning vid KTH och fått i uppdrag att utveckla utrustning för passage av isränna/råk.

En av de andra grupperna har ett tidigare inlägg här i forumet ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35069 ). Vi önskar utveckla frågan och är ute efter lite mer specifik information. Detta kommer sedan ligga som grund för vilket av koncepten vi går vidare med.

Önskar ni få mer information om hur projektet är utformat går det fint att maila mig så kan jag berätta mer.

De frågor vi nu önskar få svar på är följande:

1. Hur ofta skulle du ha behov av en sån här produkt?

2. Hur breda rännor träffar man på (max och genomsnitt)?

3. Hur stor ryggsäck använder du och finns det ledigt utrymme?

4. Hur mycket extra vikt kan du tänka dig bära för att ta med en sån här produkt?

5. Vad skulle du vara beredd att betala för en sån här produkt?

Det är främst dessa frågor vi vill ha svar på i detta läge. Om du har andra åsikter som du tror kan bidra får du gärna skriva ner dem också. Vi ser fram emot era svar!

Tack på förhand!

Tillägg

Jag har fått frågan om var man ska svara på frågorna. Tanken var att ni skriver era svar här i forumet, en öppen diskussion är förmodligen ingen nackdel.

Lista era svar 1-5 med eventuella ytterliggare åsikter.

Givetvis går det även bra att skicka ett mail om ni föredrar detta.

1. Hur ofta skulle du ha behov av en sån här produkt?
Om produkten blir så bred att den kan används för landlöshet, (v)råkar, rännor, under broar och för andra små områden med sämre bärighet så tror jag att man skulle kunna använda det med fördel varannan tur. Beror förstås hur snabbt det går att koppla ihop och isär. Helst skall det gå på en eller några få minuter.

För att klara landlöshet och (v)råkar behöver man nog bara 3-4 meter. För rännor och under broar kan det röra sig om 10-20 meter max. Kanske är mälarrännorna bredare, någon som vet om det får komplettera.

3. Hur stor ryggsäck använder du och finns det ledigt utrymme?
Finns inte så mycket plats där. Helst något som man spänner på utanpå ryggsäcken. Gärna så att det går att dela upp mellan flera personer (som påpekat i förra tråden).

4. Hur mycket extra vikt kan du tänka dig bära för att ta med en sån här produkt?
Max c:a 1 kg per person.

5. Vad skulle du vara beredd att betala för en sån här produkt?
För en långfärdsskridskoförening kan man ju tänka sig ha ett antal som används vid klubbens turer. Kanske inte behövs vid varje grupp, utan för de mest avancerade turerna i första hand. I sådana lägen kan man tänka sig uppåt 5-10.000:-, kanske ändå mer. För en privat rännbro några få tusenlappar.

kr-val; sa:
För att klara landlöshet och (v)råkar behöver man nog bara 3-4 meter. För rännor och under broar kan det röra sig om 10-20 meter max. Kanske är mälarrännorna bredare, någon som vet om det får komplettera.

Slussen i Södertälje är 19,6 m bred http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1031.aspx och det brukar inte vara stora marginaler för de största fartygen, så säg att bredaste båten är 19,5 m.

Beroende på när det fartyg kört som förstör isen mest och var i isläggningsskeendet detta hände, så varierar bredden på rännan från kanske 20 m och uppåt, kanske till 200 m där farleden är som smalast, krokigast och grundast.

Per Brune i Västerås

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FB Passage av ränna? Långfärdskridsko 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg