Det är sällan man turistar hemikring, men nu tänkte jag ta mig en rejäl skogspromenad och jämförde blå och gröna kartan samt letade reda på någon äventyrskarta med vandrings och cykelleder utritade. Sedan fick jag för mig att surfa in på Eniro, och där var bästa kartan! Visserligen är inte stenar utritade, och höjdkurvorna är sämre. Men skogsvägar, stigar, motionsspår och bäckar var bättre på Eniro. Och när något av dessa alltid är inom några hundra meter är de bättre landmärken än en stenbumling.
Jag har många gånger läst/hört om räddningsoperationer i fjäll och skärgård där de nödställda bara har kartor från telefonkatalogen, kanske skulle sluta att idiotförklara dem? Nä, i det här fallet och över en starkt begränsad yta var Eniro bäst, men sitta och klippa och klistra i bildbehandlingsprogram eller med av utskrifter och göra en större karta blir nog jobbigt. Så i kajaken blir det nog gröna kartan även i fortsättningen.
Jag har många gånger läst/hört om räddningsoperationer i fjäll och skärgård där de nödställda bara har kartor från telefonkatalogen, kanske skulle sluta att idiotförklara dem? Nä, i det här fallet och över en starkt begränsad yta var Eniro bäst, men sitta och klippa och klistra i bildbehandlingsprogram eller med av utskrifter och göra en större karta blir nog jobbigt. Så i kajaken blir det nog gröna kartan även i fortsättningen.