Energirika inlägg

Finns det nån här som hållt reda på energirika innehåll?
Uppenbart är det ju så att både egenvikt (mer eller mindre inom BMI), klädsel och buren utrustning är kroppsvikt när vi talar vandring. Därav följer att UL-utrustning blir än mer intressant.
I min veckopackning så står maten för en ruskigt stor vikt andel. Hur är det i era ryggsäckar? Eller föredrar ni att komma fram trötta och hungriga? Berätta....

Go tur

Johan K
 
visst

Jag tycker UL-trenden är bra och rolig, följer den själv så gott jag kan. En sak jag lärde mig i det militära var att maten är viktig för välmåendet.. Jag bär hellre 1kg mer än att jag svälter mig. På en vecka så blir det:

morgon: saftsoppa(nypon/blåbär) samt pansarkex med svennes kaviar.

lunch: Frystorkad middag.

middag: Frystorkad middag.

kvällsmål: saftsoppa(nypon/blåbär) samt pansarkex med svennes kaviar.

Utöver detta så kan det lyxas till med en bit rökt fläsk eller annat rökt kött...mmmm

Enligt mina beräkningar så handlar detta om 4391gr exklusive fläskbiten på 400gr(den e inte alltid med) för en 7dagars tur. Då hamnar packningen för 7 dagar på 14702gr inklusive det på kroppen.

Jag tycker att det e rätt mykke käk, det behövs inte mer för min del.
 
Jag skippar frukost...

...och går direkt på lunch. Dvs, när jag är på tur äter jag inte mackor eller nyponsoppa till frukost utan kokar rejält med pasta och äter torkad köttfärssås till och tar det som morgonmat istället.

Bakgrunden till det är en läskig upplevelse i Sarek. Hade börjat dagen med ett antal wasa sport med räkost samt nyponsoppa till. Efter ett par timmars vandring upp för ett fjäll var det som om orken försvann i ett ögonblick. Blev på några sekunder alldeles darrig och skakig och fick trycka i mig ett halvt paket dextrosol och sätta mig och vila. Så fort dextrosolen kickade in bestämde jag mig för att tidigarelägga lunchen och inta den omgående vilket räddade dagen.

Sedan dess har jag vänt på matsedeln. Laddar alltså med en stor portion pasta med tillbehör till frukost, käkar middagen till lunch samt frukostmackorna och nyponsoppan till middag/kvällsmat då jag vet att jag inte ska vandra mer för dagen. Funkar för mig och jag har aldrig sedan jag började med detta tappat orken mitt under en dagsetapp.

Förmodligen skulle jag kunna uppnå samma resultat genom att ladda med havregröt på morgonen. Men dels tycker jag inte särskilt mycket om havregröt och dels tycker jag inte om pulvermjölk till havregröt... Pasta slinker dock alltid ner :)

Vikten blir inte särskilt blodig eftersom varken pasta eller torkade pastatillbehör väger särskilt mycket. Två kilo makaroner och ett kilo torkad köttfärs räcker ju i evigheter :)
[Ändrat av markustaljedal 2002-10-29 kl 14:27]
 
jamen

Men Marcus... Du snackar om obehagliga upplevelser i Sarek, struntprat... Erkänn nu att du har blivit så mykke Skåning att du vill ha lagad middag 4 ggr per dag...


;)
 
Re: jamen

FJS90/91; sa:
Men Marcus... Du snackar om obehagliga upplevelser i Sarek, struntprat... Erkänn nu att du har blivit så mykke Skåning att du vill ha lagad middag 4 ggr per dag...


;)

Hehe... busted, jag erkänner! :-D

Reviderar: Börjar dagen med svartsoppa, lunchar på helstekt gås (spettekaka till efterrätt) och... ;-)
 
Inte är det kul att vara hungrig när man är ute så jag brukar nog också ha med mig en hel del mat.. Nåt jag ska bli bättre på är dock att planera måltiderna bättre. Senast hade jag med mig på tok för mycket cous cous som efter ett par måltider växte mer och mer i munnen. Mängden hade dessutom räckt för en månad tror jag.. Nu har jag skaffat små burkar från jobbet som rymmer en portion torkad mat. Nästa gång ska jag inte heller glömma mjukosten i kylen i vår stuga i Kvikkjokk. Under vår Sarektripp nu i augusti fick jag till frukost tappert sitta och äta vasa sport skivor utan pålägg och havregrynsgröt med lingonsylt och vatten, medan mina medvandrare gottade sig med mjukost, ända till sista kvällen då Calle klämmer ur sig "..men jag har ju en hel oöppnad tub mjukost i ryggsäcken".. Gissa om det blev mjukostfest! :)
[Ändrat av dave1 2002-10-29 kl 16:25]
 
energi in och ut?

Lärorikt och roande.
Colin Fletcher berättar detaljerat om sina 3830 kcal/dag i intag och de 5130 han beräknade gjort av med, balansen var kroppsfett. US tabellerna säger 4400 kcal/dag under ansträngning (i min gamla bok). Jägarportionen med förstärkning är 5640 kcal/dag och själv har jag tryckt att med tält o tbh på ryggen så är den en bantardiet...med den rejäla vikten av 1360 gram/dygn!
Så hur få ner vikten och upp innehållet? I min ungdom fanns det smörost i 50 g förpackningar 90% fett, förpackningsvikt 5 g. Dadlar, fikon, nötter och torkade rötter/kött i all ära. (Meat sticks är OK liksom Figcakes.)
Själv klarar jag mig inte utan "karavansnus", nötter, frukt, honung, choklad.
Vända på måltiderna lärde jag mig redan i Mellanöstern. Men hur gör ni för att få upp energi innehållet och hur sjutton får ni ner vikten?

Frukost Vidsvinsragu med efterätt, kaffe.
Mellanmål Fruktsoppa m bröd/pålägg.
Lunch Kycklinggryta m efterätt (torkad glass) te.
Mellanmål Soppa m bröd/pålägg.
Middag Soppa smörgås, torkad frukt te

Go spis

Johan K
 
Re: energi in och ut?

Behovet av käk går ju hand i hand med vikten på packningen.. I det militära så gick vi med ryggor +50kg och då e det klart att man måste upp runt 6000Kcal/dag.. Men idag med lättviktspackning på 14-16kg och helt utan gapiga befäl så har jag svårt att se behovet av ett intag större än ca:4000Kcal per dag. Sedan hadlar det väl lite om vilket tempo man väljer, jag har sprungit nog i mitt liv.. Jag tar det lugnt och njuter när jag e ute, då förbränner man inte så mykke..

(Sedan så har ju vi "flug"fiskare alltid en möjlighet att dryga ut den mat man har med sig...Man får ju planera sin tur)


//Skitfiske
 
Vet inte om detta e av intresse.. Men så här kan det se ut...

Detta är ca värden som skiljer sig lite från dag till dag, vikten ligger nånstans mellan 700 och 800g och näringsinnehållet växlar mellan 15500kJ och 16800kJ.. Detta är ett exempel på hur det kan se ut.. Om jag har 800g mat om dagen i en vikka så blir det 5600g detta plus min packning och allt på kroppen blir ca: 15000g vilket e tynge än vad jag bar i sommras.. Det skiljer sig litta från gång till gång.

Frukost:
Nyponsoppa 0,5L 60g 1040kJ
Musli 50g 980kJ
Kex/skorpa 100g 1750kJ
Pålägg 30g 760kJ
---------------------------------------------
240g 4530kJ

Lunch
Torkad m.smör/kex 200g 4480kJ

Middag
Torkad m. smör/kex 170g 3890kJ

Kvällsmat:
Nyponsoppa 0,5L 60g 1040kJ
Kex/skorpa 100g 1750kJ
Pålägg 30g 760kJ
---------------------------------------------
200g 3550kJ

Vilket borde ge runt: 810g 16450kJ

En middag kan bestå av:
himmatorkad ris med köttfärs och grönsaker 150g - 3000kJ
smör 30g - 900kJ
kex 30g - 500kJ

Pålägg kan vara allt från smör på 3000kJ till kaviar på 1700kJ

Frukost:
Nyponsoppa 0,5L 60g 1040kJ
Musli 50g 980kJ
Kex/skorpa 100g 1750kJ
Pålägg 30g 760kJ
---------------------------------------------
240g 4530kJ

Lunch
Torkad m.smör/kex 200g 4400kJ

Middag 1
Torkad m. smör/kex 170g 3890kJ

Middag 2
Torkad m. smör/kex 200g 4400kJ

Kvällsmat:
Nyponsoppa 0,5L 60g 1040kJ
Kex/skorpa 100g 1750kJ
Pålägg 30g 760kJ
---------------------------------------------
200g 3550kJ

samt i 100g powerbar när det behövs ca: 1800kJ

Vilket borde ge runt: 1110g 22570kJ

Jag vet att alla siffror inte stämmer till 100% men det är min konstnärliga rättighet att flumma iväg lite.... Det e litta bökigt att exportera alla siffror och skit ur mina listor och tabeller..
 
näringslära

Hej,
några saker man kan tänka på bara.
Tunga turer dvs. vintertid med längre förflyttningar och tyngre packning samt kylan som också kostar energi.
Att få i sig runt 5000 kcal är vettigt.
Totalt proteinintag bör uppgå till ca 1½-2 g/kg kroppsvikt.
Man bör dricka ca 2g vatten/g kolhydrat och protein som man äter bara för att hålla jämn takt med metabolismen, till detta tillkommer allt vatten du gör av med via svett urin och utandningsluft.
Det går fint att använda fett som energi upp till en viss gräns. Fett är ju en tredjedel så tungt som kolhydrater med samma energimängd. Man får reda på om man tillgodogör sig allt fettet som man stoppar i sig
då man torkar sig i baken. Har avföringen blivit kladdigare och större behov av torkning föreligger, då har man sk. stéatorré - fett i avföringen.
Således är det här med hur mycket fett man kan ha i maten väldigt individuellt. Det är ingen mening att ha lika mycket fett i maten nästa gång om avföringen är kladdig. Detta kommer ju bara att vara fett som åker rakt igenom dig.
Det var det jag hade att tillägga,
David
 
Re: näringslära

d_cederberg; sa:
Har avföringen blivit kladdigare och större behov av torkning föreligger, då har man sk. stéatorré - fett i avföringen.
Således är det här med hur mycket fett man kan ha i maten väldigt individuellt. Det är ingen mening att ha lika mycket fett i maten nästa gång om avföringen är kladdig. Detta kommer ju bara att vara fett som åker rakt igenom dig.
Det var det jag hade att tillägga,
David

Hmm.. ska genast gå och kontrollera.. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jlofg Energirika powerbars Friluftsmat 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg