energikakor

kolhydrater i energikakor

Hejsan

Jag har börjat experimentera lite med att göra egna energikakor och har lite frågor som jag hoppas någon kan besvara. Jag har kikat på energikakor som man kan köpa för att få rätt balans mellan fett/kolhydrat/protein, men vilka proportioner ska man ha av långsamma och snabba kolhydrater? Ska man har hälften långsamma och hälften snabba?

När vi ändå är inne på kolhydrater, vad är det för skillnad mellan maltodextrin och fruktsocker? Båda innehåller väl långsamma kolhydrater?

Tacksam för svar
/Fredrik

[Ändrat av fredrikw 2001-06-02 kl 20:43]
 
Sammansättningen borde bero lite av syftet med energikakorna. Vill man ha en snabb energikick när man är uttröttad så bör det vara en hög andel snabba kolhydrater. Vill man äta energikakorna kontinuerligt för att mer förebygga att man får slut på energi så är det bättre med en större andel långsamma kolhydrater.
Fruktos/fruktsocker är liksom ren glukos en enkel sockerart och därmed en "snabb" kolhydrat. Stärkelse (i sädeslag, majs osv.) är ju långa kedjor av sockermolekyler, dvs långsamma kolhydrater. Om jag kommer ihåg saken rätt så är dextriner bitar av stärkelsekedjor och då borde maltodextrin vara någonting mitt emellan snabba och långsamma kolhydrater.
 
Fruktsocker är extremt långsamt

Man skulle kunna tro att fruktsocker är snabbt beroende på att det är en enkel sockerart, men det är faktiskt påfallande långsamt. När man använder kolhydraterna i vanligt vitt bröd som index 100 vid jämförelser mellan hur snabba kolhydraterna är i olika livsmedel så har Glukos 146 och fruktsocker 32. Vanligt socker får 92 (det är alltså långsammare än vanligt vitt bröd). Maltodextrin får 150. Baguette hamnar på 136, ris pendlar mellan sådär 70 upp till 130 beroende på förpreparering och balans mellan olika stärkelsetyper. (Parboiled ger låga värden, snabbris har höga).

Längden hos kolhydratkedjorna säger alltså väldigt lite om hur snabba kolhydraterna är. Det gör att en del forskare har börjat beräkna snabbheten rent empiriskt genom att låta folk äta livsmedel med en viss mängd kolhydrat och sedan mäta insulinresponsen för att se vad som verkligen händer. Det är i det här sammanhanget som vitt bröd blir meningsfullt som referens: man jämför helt enkel försökspersonernas insulinrespons på vitt bröd med respensen på det livsmedel som verkligen ska testes.

Kolla gärna på http://www.mendosa.com/gilists.htm om ni är intresserade av hastigheten hos olika kolhydrater. Grabben som driver sajten är intresserad av vilka kolhydrater som är snabba beroende på att han är diabetiker. En svensk sajt med bra information om glykemiska index (alltså hur snabba kolhydrater är) är http://www.paulun.com.vegasys.net/start.php Palun är intesserad av glykemiska index beroende på deras betydelse för prestationsförmåga och fettbildning.
 
Tips

Maltodextrin, som ovan beskrivs vara en extremt snabb kolhydrat, kan vara svårt eller dyrt att få tag i. Men vissa "vanliga" sötningsmedel som finns i matvarubutikerna innehåller till stor del maltodextrin, upp till 98%. Där kan det vara ganska billigt att inhandla det. Kanske värt att prova.
[Ändrat av brandmansmicke 2001-06-04 kl 10:56]
 
Tack så mycket för alla svar.

Givet att man håller koll på fett- och protein-innehåll, räcker det då med dessa index för att välja kolhydratkälla? Det verkar nästan lite för enkelt =)
 
Rättelse

Jag råkade skriva att man mäter insulinresponsen när man fastställer hur snabba kolhydrater är. Det ska vara blodsockret, som i sin tur påverkar insulinet.

Det är för övrigt insulinresponsen på höjt blodsocker som gör att man nästan aldrig eftersträvar snabba och kraftiga blodsockerhöjningar. Kroppen svarar nämligen automatiskt med en kraftig insulinhöjning om blodsockret rusar iväg uppåt, vilket lika automatiskt leder till en kraftig blodsockersänkning. Och det är ju inte sänkt blodsocker som man är ute efter när man känner att man behöver lite snabb energi.

Det verkar som om http://www.fred.net/ultrunr/glycemic.html ger en hyfsad introduktion till det där med olika snabba kolydrater och träning.
 
värdet av glykemiska index

Ett glykemiskt index gäller fullt ut för precis det livsledel som är testat med den beredningsgrad som det hade vid testen. Men det verkar som om det totala indexet hos en sammansatt måltid blir något rimligt medeltal av summan av det man har satt i sig. Givetvis med hänsyn till skillnader i hur mycket kolhydrat som man har fått från olika livsmedel, meloner har t.ex. ofta höga index men det spelar inte någon större roll beroende på att man ändå inte får några större mångder kolhydrat från dem.

Det som verkligen komplicerar det hela är att t.ex. fett har en dämpande effekt medan brutal bearbetning har en höjande. Potatis får t.ex. högre index om den bakas i mikrovågsugn än i vanlig ugn. I ditt fall kan man därför inte utesluta att olika sätt att tillreda energikakorna skulle kunna få en liten effekt. Det är alltså inte riktigt så enkelt att man bara kan läsa av i tabellerna, men man kan ju i alla fall slippa dra en massa förhastade slutsatser om vad som är snabbt och långsamt. Själv trodde jag t.ex. att det var ett feltryck första gången som jag såg att fruktsocker är långsamt, men när jag kollade upp det visade det sig att den finns en banal förklaring: fruktsocker och druvsocker har inte riktigt samma förbränningsprocess. Glukosen är färdig som bränse direkt, vilket fruktosen inte är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Z Energikakor Friluftsmat 9
Kung Stalle Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll. Friluftsmat 33

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg