Energikakor

Hej!

Ska till Padjelanta i juli/aug. Fundera på att göra energikakor liknande de som finns att köpa. Någon som har vettiga recept?

MVH Anders
 
Underbar tråd!

Dagens stora leende kom vid genomläsningen av denna underbara diskussion kring energikakors innehåll. GI-index, uppräkningar av sockerrarter, lite amatörfysiologi, gamla och alldeles nypåhittade teorier kring optimalt energitillskott, ja där fanns det mesta.

Det bästa var att alla kastade sig in i diskussionen utan att först komma överens om vilket användningsområde kakorna skulle ha - vandring, tävling på hög nivå, allmänt frilufsande eller nåt annat. Underbart!

Men resultatet, Kung Stalles eget power-recept, blev säkert alldeles lysande!

/Petra - som håller sig till choklad, nötter och torkad frukt som energikick i fjällen
 
Lembas...

Här är ett recept som jag använt i några år...

2 msk socker
2 msk sirap
2 msk honung
2 msk smör/margarin
2 msk vetemjöl
1 tsk kakao
½ tsk vaniljsocker


3 dl valfri müsli med frukt

Kör socker, sirap, honung, smör, vetemjöl, kakao och vaniljsocker 3 min i mikron, rör om efter ca 30 sekunder.

Rör snabbt ned müslin, kavla ut till en lagom tjock kaka och låt svalna. Skär i lagom stora bitar. "Panera" bitarna med t ex vetemjöl, så klibbar de inte.

Har funderingar på att testa annan panering, läste att någon funderade på sesamfrön.
Funderar även på att byta ut smöret mot rapsolja...
jag återkommer i ämnet.

Mitt favorittugg när jag kör långa pass på cykel, 3-?? timmar.
 
Re: Lembas...

Havskatten; sa:
bitar. "Panera" bitarna med t ex vetemjöl, så klibbar de inte.

Jag brukar "panera", av delvis samma orsak med kokosflingor. Grundreceptet är väl ungefär som de flesta andra, någon sorts kola-knäck med diverse tillsatser (se hemsida). Kokosen sätter extra smak, det blir någon blandning av kokosboll-julknäck som är helt OK.

Mvh
Peter P.
 
Re: Underbar tråd!

petratetra; sa:
Dagens stora leende kom vid genomläsningen av denna underbara diskussion kring energikakors innehåll. GI-index, uppräkningar av sockerrarter, lite amatörfysiologi, gamla och alldeles nypåhittade teorier kring optimalt energitillskott, ja där fanns det mesta.

Det bästa var att alla kastade sig in i diskussionen utan att först komma överens om vilket användningsområde kakorna skulle ha - vandring, tävling på hög nivå, allmänt frilufsande eller nåt annat. Underbart!

Men resultatet, Kung Stalles eget power-recept, blev säkert alldeles lysande!

/Petra - som håller sig till choklad, nötter och torkad frukt som energikick i fjällen
Ja, det är inte bara tragiskt att göra vetenskap av utemat, det är ännu mer tragiskt att göra kvasivetenskap av den. Men, nog kommer jag att dra med mig ett lass av min modifierade "knäck med havregryn" till fjällen även i sommar. Det är kul att kunna smaksätta själv. Räkna GI däremot, never.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Underbar tråd!

Strykarräven; sa:
petratetra; sa:
Dagens stora leende kom vid genomläsningen av denna underbara diskussion kring energikakors innehåll. GI-index, uppräkningar av sockerrarter, lite amatörfysiologi, gamla och alldeles nypåhittade teorier kring optimalt energitillskott, ja där fanns det mesta.

Det bästa var att alla kastade sig in i diskussionen utan att först komma överens om vilket användningsområde kakorna skulle ha - vandring, tävling på hög nivå, allmänt frilufsande eller nåt annat. Underbart!

Men resultatet, Kung Stalles eget power-recept, blev säkert alldeles lysande!

/Petra - som håller sig till choklad, nötter och torkad frukt som energikick i fjällen
Ja, det är inte bara tragiskt att göra vetenskap av utemat, det är ännu mer tragiskt att göra kvasivetenskap av den. Men, nog kommer jag att dra med mig ett lass av min modifierade "knäck med havregryn" till fjällen även i sommar. Det är kul att kunna smaksätta själv. Räkna GI däremot, never.

Räknar varken på det ena eller andra när jag gör mina rune-kakor. Tycker att det räcker att se allt onyttigt *L* som kakorna innehåller för att inse att det är grejor när man vandrar i fjällen.
 
Chokolate Chip

Brukar ha med mig hembakta Chokolate Chip cookies. Havregryn, socker, fett, salt, samt rikligt med mörk choklad och nätter.
Smakar mycket gott och kickar rejält.

Kul att du kallar dina för Lembas, det gör vi med, så fort vi är utanför huset!

A
 
Det lättaste på alla sätt är att käka digestive kex och slita lite på alla 10.000-tals kalorier vi bär med oss konstant (fettlaget om inte alla fattade).
:)

Köp "1/2 paket"/dag så har du ett varje dag och slipper stanna för lunch, det är bara att gå och mumsa lite hela tiden.
Lunch och powerbar i ett!
Å kanske det bästa: Du slipper baka, laga, måtta, knåda... hemma i köket innan och kan utnyttja tiden till att åka och bada istället. :))

Hej. // Patrik
 
patrikalmgren; sa:
Det lättaste på alla sätt är att käka digestive kex och slita lite på alla 10.000-tals kalorier vi bär med oss konstant (fettlaget om inte alla fattade).
Digestive är bra, men kan bli aningens tråkigt i längden. Paket 1 smakar som paket 4. Men, det är plats- och vikteffektivt, väldans gott med t ex tubost på (vaddå fettbomb?)
Vad gäller att nöta på sina surt förvärvade kalorier så är det en hit för somliga men inte för alla. Själv har jag rätt ont om kroppsfett (än så länge), samtidigt som jag förbränner mycket (gick ned 2,5 kg på en 5-dagars skidtur trots >4000 kcal/dag), så jag har fullt sjå med att fylla dygnsbehovet, varför jag småäter digestive + egna energikakor och får äta lunch ändå (för vem vill missa den?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kung Stalle Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll. Friluftsmat 33
fredrikw energikakor Friluftsmat 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg