Energibar!?

Hej.

Är ute efter olika resept på energibars/yoghurtbars som man kan göra själv. De får gärna funka bra i kyla och om ni vet hur kcal per 100g de inehåller så är jag jätte tacksam för det!
Andra komentarer angående energibars är väldigt välkomna, vad som är plus och minus med dem!
Tacksam för alla svar och komentarer!
 
Runekakan är ett standardsvar, men i kyla tycker jag de tenderar att bli för hårda. Man kommer en bit genom att leka lite med konsistensen under "baket" (hur länge man kokar "knäckmassan" samt proportionerna grädde, socker och sirap), men jag blev lite intresserad av något jag såg på ett mjölkpaket, där man gjorde "godiskakor" (som såg ut precis som energibars) baserade på marshmallows som man smälte ned.

Ska se om jag kan hitta receptet, det vore väldans väldans...
 
Tack för tipsen, läste resepten som fans på länkarna som du lämnade strykarräven och de verkade ganska bra, underade dock på hur kakan blir när den är färdig? är den väldigt kladdig? mjuk/hård/seg!?
 
Ja... jag skulle ju önska att den blir något segare med marshmallows som bindemedel, vilket vore perfekt vid lite kallare väderlek. Visst består M av nåt slags ägg-sockermassa som görs seg med nåt gummiämne?

Jag ska faktiskt testa så fort jag får chansen, tyckte mina Rune var på gränsen till tandknäckare under BAMM.
 
Precis, tycker också att dem blir på tok för hårda när de börjar bli annat än sommar värme ute... därför hade jag också precis som du förhoppningen om att rise crispiesen skulle vara lite segare från början för att kunna klara kylan bättre.
Vad är din uppfattning om Yoghurtbars annars, tycker möjligen att dem klara kylan bättre men de verkar svårt att göra dem själv? Eller ja har inte ens hittat något resept...
 
yoghurtbars är precis som du säger betydligt bättre i kyla, har man råd att köpa såna så är det nice. Fråga mig inte vad yoghurtmassan är för nåt...

Många proteinbars är ju av yoghurt-typ, och jag blev sugen att testa marshmallows-varianten med proteinpulver i...
 
Någon som har mer tips/recept om hur man kan göra 'energybars' med torkad frukt, choklad mm? Mer likt de carb-/protein-bars man kan köpa? nog för att de är goda men de kostar ju ohederligt mycket.

Har inte provat än men runekakor verkar nästan som müssli klistrad med knäck? eller är jag alldeles villse nu?
 
Stalles maktkakor är goda och bra!
Recept finnes på http://happymtb.org/forum/read.php/1/93807

Kanske inga sommarbars-direkt men det ska väl gå det också.
Går iaf jättebra att äta när det är kallt ute, jag ska baka en upspättning i veckan inför 6 dagar kring sveriges kallhål!

Jag gjorde föresten mina utan jordnötssmör.

Och kom ihåg att inte värma chokladen för mycket, den förstörs!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ehn Vilken energibar? Friluftsmat 16

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg