Jag har en Rab Quantum 400 Pertex Endurance. Vattendroppar bara ligger på säckens tyg och rinner lätt av. Har haft nytta av det dels i min kåta när det blåst utav h-e så ventilmössan i kåtans topp dragits upp av vinden och vatten skvätt in, innan jag förstärkte stängningen. Har också haft nytta av det vattenavvisande tyget när jag haft en väl liten tarp och det stänkt in vatten.
Tyget suger inte åt sig utan vattnet bara pärlar av. Om tyget inte är starkt vattenavvisande och man vill skydda säcken mot väta är alternativet ett sovsäcksskydd som antingen får suga åt sig vattnet så det sprids över en större yta i sovsäcksskyddets tyg och torkar, eller ett vattentätt sovsäcksskydd. Av de först nämnda har jag testat Haglöfs sovsäcksskydd, vilket fungerar, av de sist nämnda har jag testat Helsports aquaguard, och det släpper inte ut vattenånga lika bra som Endurance.
Allmänt skyddar jag dunsovsäckar, sovsäckar över huvud taget, genom att alltid förvara dem i en vattentät rullförslutningsbar packsäck när de inte används. Ska jag stanna i lägret en heldag åker sovsäcken ner i den vattentäta packsäcken när jag klivit upp.
Har några vecko-10 dagars vandringar i blöt oktober-november skog med min Rabsäck i bagaget, och den säcken känns inte fuktig alls jämfört med min gamla säck med vanligt yttertyg.
"Worst case" scenario torde väl vara något i stil med att man rastar, har ställt ner säcken oförsiktigt så den tippar och rullar ner i vatten, eller att man faller under ett vad. Då räcker det nog inte med Endurance utan ska till att sovsäcken packats vattenskyddat.
Raskesven