endagslinser/flerdagslinser/glasögon?

Hej.
Funderar lite kring val av synkorrigering inför kommade strapatser. Jag kommer till vintern att åka till Argentina för att vandra i Anderna och ev. göra ett toppförsök på Aconcagua. Jag har dock börjat fundera lite på det bästa alternativet vad gäller min närsynthet. Har normalt månadsliser då jag är ute vilket har fungerat bra även under längre turer sommar som vinter. Har sett till så att linserna inte fryser på natten vilket inte brukar vara något problem. Inför turen i syamerika som ska vara några månader har jag börjat fundera på endagslinser istället, men på höga höjdet i kall temperatur kan det bli svårt att hålla alla linser tinade, och vad händer med dem då? Att släpa på extra linsvätska och dessutom hålla på att tvätta linser i händerna är heller inte så tilltalande på en stenig klippa med vinden piskande och med många minusgradet även inuti tältet. Vad är alternativet då? jo kanske slipade solglasögon för 3000:- (!) och helt enkelt skippa linserna. Är det någon som har någon åsikt om vad jag bör välja, egna erfarenheter eller bra tips vore jag tacksam.
//Mats
 
Engångslinser!

...är toppen!!! Kostar något mer än månadslinser, kanske även om man räknar in vätskorna till de senare, men klart värt pengarna, i alla fall i ditt sammanhang.

Hygien vid isättning verkar du vara van att sköta. Vid urtagning är det inte lika noga om du är duktig eftersom du bara slänger dem sen. Jag brukar oftast inte tvätta mig innan jag tar ur mina, eftersom jag inte nuddar direkt på ögat. Klarar du det?

Mina hajker är inte lika extrema som den du planerar men det brukar funka jättesmidigt med engångslinser. Jag brukar ha ett par i två dagar. Då behöver man bara sätta i varannan dag. Varannan natt sover man med dem i; funkar fint! Andra natten tar du ur dem så tidigt som möjligt när du vandrat färdigt så får ögonen återhämta sig något. Morgonen därefter sätter du i så sent som möjligt d.v.s EFTER frukost.

Förvaringsfrågan då? - Vet du hur de är förpackade? Det är små "kapslar", liksom... Fråga optikern hur de tål kyla. Annars kanske du kan ha dem i någon ficka. Förpackningarna är väldigt smidiga, faktiskt.

En annan fördel är ju att om du råkar tappa en lins p.g.a vindarna du nämnde, eller smutsa ner den helt enkelt, så tar du bara fram en ny. Du kan ju till en minimal extrakostnad i pengar, plats och vikt ta med ett gäng i reserv.

Lycka till!
# Magnus
 
matsahl; sa:
Vad är alternativet då? jo kanske slipade solglasögon för 3000:- (!) och helt enkelt skippa linserna. Är det någon som har någon åsikt om vad jag bör välja, egna erfarenheter eller bra tips vore jag tacksam.
//Mats

Tjena,

Jag har normalt endagslinser även på vinterturer men har börjat fundera på slipade solglasögon istället. På vintern har man ju nästan alltid solglasögon över linserna så då kan man lika gärna rationalisera bort linserna.

Har man skyddsglasögon av slalom-typ så blir det i alla fall inte mer kondens på grund av att man har vanliga brillor under, så det alternativet borde också funka.

Men jag har som sagt inte hivat mina endagslinser ännu, inköpskostnaden för slipade solglas ligger ganska högt...

J
 
Dygnetruntlinser

Hej,

Själv har jag tidigare använt engångslinser, fungerade skapligt. Jag tyckte dock att det fanns ett flertal nackdelar. Det värsta tyckte jag själv var när man ska upp mitt i natten på en alpin tur, så dags är det skönt att slippa pilla med linser. Jag brukar ha nog problem att bara komma ur sovsäcken.
Numera använder jag linser man kan ha inne en månad i sträck. Helt suveränt. Jag har aldrig haft några problem vid vardagsanvänding, vinterturer, sommarturer eller alpina turer på drygt 6000 m. Man bör väl dock ha med sig en liten burk linsvätska eller saltlösning om något oförutsett händer.
Tyvärr är de ju lite dyrare än engångslinser, har dock inte koll på exakt hur mycket.

/Nicklas
 
Night and Day linser

Jag har i sommar testat s.k. night and day linser, dvs man sover med och har dem inne en månad i taget. Dessa är mycket bekvämare än endagarslinser och har fungerat mycket bra för mig. Är det väldigt torrt och dammigt så kan de bli lite suddiga efter ett par dagar, men det är bara att göra rent dem som vanliga linser så håller de ett par dagar till. I stan har jag dem inne en månad utan problem, men när man är ute så vaknar man ofta med mer gegg i ögonen än hemma. De kostar dock mer än vanliga linser, men jag tyckte det var värt det. Givetvis har man med sig glasögonen för säkerhets skull. Solskydd som man knäpper fast på vanliga glasögon borde vara ett alternativ till ovan nämnda slipade solglasögon för 3 papp!
 
Pratade lite med min optiker om det här med nedfrysning av linser. Enligt honom var det inget problem. De fryser (enligt honom, jag kan inget om saken) under flygtransporten när de levereras från var-det-nu-var, så materialet påverkas inte negativt. När det gäller att få dem att tina (det är inte kul att stoppa in is i ögonen, tro mig, jag har testat!) kan man ju lägga förpackningarna i sovsäcken under natten eller stoppa dem i armhålan en stund på morgonen. Enl ryktet kan man tina dem ganska snabbt genom att ta ut den djupfrysta linsen ur förpackningen och stoppa den i munnen... Låter dock en smula ohygieniskt... och riskabelt... svälj inte...

//johan
 
Enligt min optiker är saliv bland det värsta man kan få i ögonen när man har linser, så det där om att stoppa linser i munnen är jag skeptisk till.
 
Har skrivit ett inlaegg tidigare om just linser, aeven en recension haer paa utsidan.

Haaller fullstaendigt med oevre skrivbent haer att man skall INTE tina linsen i munnen. Saliven och munnen aer det staelle med mest bakterier. Jag har varit i kontakt med flera olika optiker och de saeger alla samma sak; Tina ej linsen i munnen. Man kan dock laegga ner linsbehaallaren i lite varmt vatten.

Sjaelv anvaende jag dygnet runt linser paa Aconcagua. Fungerade vael ok, men jag foeredrar endagslinser.

harebra
malle balle
 
Hårda linser

En nackdel med endagslinser är att dom inte kan korrigera brytningsfel (astigmatism), åtminstone vad min optiker vet. Gäller antagligen dygnet-runt-linser också.

Ett alternativ kan vara hårda linser. De korrigerar automatiskt brytningsfel för de flesta i och med att dom "plattar till" hornhinnan. En annan fördel är att hårda linser är betydligt mindre hygienkrävande och kan ofta bäras längre än mjuka utan besvär.

Hårda linser har länge ansetts som uträknade, men har utvecklats och blivit bättre. Kräver dock ganska lång inkörningsperiod och de funkar inte för alla. Andra som har erfarenhet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oakrock Slipade robusta glasögon Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Upphittat: Glasögon Utrustning allmänt 2
waxman brow pad till briko glasögon Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg