• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En undran om inresnickerierfärg

Vet att det finns ett byggforum att fråga på, men ni här på utsidan är mer kompetenta anser jag:cool:
Vad är skillnaden mellan HALVBLANK och HALVMATT ???

Ska måla dörrposter, karmar o dylikt, det ska vara lättstädade ytskikt.
 
Vet att det finns ett byggforum att fråga på, men ni här på utsidan är mer kompetenta anser jag:cool:
Vad är skillnaden mellan HALVBLANK och HALVMATT ???

Ska måla dörrposter, karmar o dylikt, det ska vara lättstädade ytskikt.

Halvblank är blankare än halvmatt. Blankhetsgraden anges också som ett nummer (20, 40 osv) där högre nummer är blankare. Kolla med färghandlaren. För en sådan tycker jag absolut att du ska gå till. Visserligen är literpriset lägre på no-name-färger på exempelvis ÖB, men resultatet brukar bli sämre. Dessutom brukar de vara mindre dryga, så prisskillnaden jämnar ut sig något.

Hittar du samma färg billigare, är det förstås en annan femma. Men fråga hos färghandlaren ändå. Till dörrposterna skulle jag välja halvblank. Minst. Snyggast, dyrast och mest besvärligt att måla blir det med linoljefärg.
 
"Billig" färg innehåller mindre mängd pigment vilket innebär att man får måla fler gånger för att få samma täckning. "Buy quality - cry once!"

/Peter
 
Den blankare färgen flyter dessutom ut mer medan den torkar, vilket gör att det blir mindre spår efter penseldrag och dylikt. En jämnare, snyggare och mer lättstädad yta helt enkelt.
 
Standadglansen på snickerifärg är glans 70, den kallas blank, sen finns snickerifärg i glans 40 och kallas då halvblank. Bägge dessa finns som vattenburen färg. Går du över på alkyd kan du komma upp till högblank som är glans 90. Bästa resultat och vidhäftning får du om du först slipstryker med matt slipfärg. Förslag på bra färg är Beckers Snickerislip till första strykningen och färdigstrykning med Snickerifinish 70. Stryk flödigt, prcis på gränsen till att det blir rinningar.
Pär målare