Efter en hel del hjälp härifrån har jag testat mig fram hemma i köket och på mitt friluftskök och kommit fram till en typsik maträtt till min ensamvandring på 21 mil i höst. Rätten kan varieras med olika typer av kött, grönsaker och kryddning.
Grundtanken har varit att bära max 10 kg packning från start (bär med mig ca 5-6 dagars mat, köper resten i stugor) och att maten ska gå att laga i en enda kastrull och inte ta mer än 7 minuter (inkl 5 minuters förvällning i grytmysare med lock). Enklare kan det knappast bli, men ändå så otroligt gott! Fråga mig efter min vandring så låter svaret kanske annorlunda …
Fräs till torkad svamp med lite vatten, olja, salt o pepper
Häll på 1,5 dl vatten och släng i ugnstorkade grönsaker (haricovert, calamataoliver, torkade cocktailtomater, soyabönor, spenat och paprika)
Låt koka någon minut.
Häll i 1 dl couscous
Häll i en skvätt olivolja
Rör om
Häll i bitar av parmesanost och kött eller salami.
Låt stå och vila/svälla i grytmysare ca 5 min.
Ät och njut!
/Camilla
Grundtanken har varit att bära max 10 kg packning från start (bär med mig ca 5-6 dagars mat, köper resten i stugor) och att maten ska gå att laga i en enda kastrull och inte ta mer än 7 minuter (inkl 5 minuters förvällning i grytmysare med lock). Enklare kan det knappast bli, men ändå så otroligt gott! Fråga mig efter min vandring så låter svaret kanske annorlunda …
Fräs till torkad svamp med lite vatten, olja, salt o pepper
Häll på 1,5 dl vatten och släng i ugnstorkade grönsaker (haricovert, calamataoliver, torkade cocktailtomater, soyabönor, spenat och paprika)
Låt koka någon minut.
Häll i 1 dl couscous
Häll i en skvätt olivolja
Rör om
Häll i bitar av parmesanost och kött eller salami.
Låt stå och vila/svälla i grytmysare ca 5 min.
Ät och njut!
/Camilla
Senast ändrad: