En Svensk klassiker

Hej!

Jag funderar pa att genomfora en Svensk Klassiker nasta ar och letar efter tips pa hur man skall lagga upp sin traning. Jag har snokat runt lite och det finns tips infor de olika delmomenten, men inte riktigt nagon bra info (vad jag vet) om hur man lagger ihop traningen. Sen har jag aven funderingar pa utrustningen, ar det nagon har som har nagra erfarenheter? Tex funderar jag pa att investera i en cyclocrosshoj for att kora Vatternrundan. Fordelen med denna ar att den aven kommer fungera val som pendlarhoj (aker annars MTB). Sen hur ar det med simningen? Jag antar att man behover nan slags vatdrakt, men vad skall man tanka pa? ETC Kom garna med forslag!
 
Jag tänkte också köra en klassisker nästa år...har dock inga konkreta förslag hur du kan lägga upp träningen, jag är själv på jakt efter bra förslag.

Något jag dock börjat med är att köra längre distanspass, inte så konstigt egentligen med tanke på loppen. När jag cyklar kör jag mtb och brukar vara ute i ca 3-4 timmar, sen när vintern kommer är det väl bara ut i längdspåren och köra. Varje vecka kör jag även minst en milrunda, måste väl gå upp lite men jag tror att jag väntar med det tills nästa år. Jag styrketränar även 2 ggr i veckan.

Men som sagt det vore jätteintressant att läsa någon annans förslag till upplägg.
 
Klassiker nr 2

Har just gjort en svensk klassiker - startade med Vansbrosimningen förra året och avslutade med Vätternrundan i år. Nu har jag tänkt göra den en gång till och rätta till det som blev lite fel förra gången. Jag tränade i allmänhet för lite (enligt vissa) "grenspecifikt" inför varje delmoment, simmade knappt nånting, löptränade 4-5 längre pass (över 15 km), åkte 10 mil skidor, cyklade 60 mil. Däremot tränade jag mycket kondition och styrka på annat sätt under hela tiden. Funkade bra, hamnade i främre halvan resultatsmässigt. Det viktigaste jag lärde mig var att mycket sitter i huvudet och att man inte ska träna in i det sista. Och att erfarenhet från själva loppet är viktigt, jag kapade 10 minuter på Vansbrosimningen i år (1:03) med samma träningsdos bara genom att ändra taktik.

Grejer jag köpte var skidutrustning och våtdräkt. Vätternrundan genomförde jag med min vanliga pendlarcykel (hybrid med rakt styre), bytte bara ut pedalerna till clipsdito och köpte ett par enkla cykelskor. Utöver det lite småsaker.
 
ett konkret tips; börja med det du tycker är svårast, har mest nojjor runt, på så vis får du två chanser att fixa just den grenen.

personligen tyckte jag simningen var lite jobbig, får man kramp eller på annat sätt tvingas bryta är det ju kört. händer samma sak under ex cyklingen är det ju bara att sätta sig i diket och ta det lungt en stund..

jag fick nåt vax, eller vad det var, av en gubbe vid starten, det funkade ganska bra för att hålla värmen, kanske kan vara nåt ist för våtdräkt, är inte det lite blöjjigt..
 
Istället för våtdräkt + träningstips

hej
har gjort klassikern två gånger, angående vansbrosimmet så har jag använt våtdräkt en gång samt ullfett (köpes på apoteket). Enligt min mening så är ullfettet att föredra, isolerar bra samt mindre motstånd (om man inte köper svindyr våtdräkt).
Angående träningsbiten så är det bra att träna upp grundkonditionen, helst 1 år innan klassikern. Volym är annars en viktig del för träningen, särskilt vätternrundan. Trappa sakta upp distansen, 1 månad innan vätternrundan bör du klara av sex timmars cykling utan problem. Annars blir det en plåga. Simningen är oftast den delen som de flesta har problem med, det tar ett tag att hitta en ekonomisk, effektiv stil, crawl är det bästa eftersom man kan optimera glidet/farten/uthålligheten. Vad gäller vasaloppet så är det viktigare att träna regelbundet än att åka upp till fjällen/närmaste längre skidspår, alltså, rullskidor där snön kommer sent!
Eftersom de flesta konditionstränare löper så är nog lidingöloppet det som man tränar minst inför. Löpträningen kan spridas ut över hela året, när vätternrundan är avklarad så börjar långdistansträningen. Börja med exempelvis 1 mil terräng x 3 i veckan, efter tre veckor kan 1 pass bytas till intervall för snabbhet, 2 enmilare. Viktigt är att lyssna på kroppen, överbelastning är illa illa. Bra om man springer ett kortare lopp ca 1-2 månader innan lidingöloppet, eller alternativt spring halva lidingöloppet, skyltar finns. Efter ett tag kan en 1 milare bytas ut till 12-15 km., fortsätt med intervallen.
Veckorna innan löpte jag tre gånger i veckan, ett lågintensivpass, två och en halv timme, 1 mil med backig terräng samt en intervall.
Det viktigaste vad gäller träning för klassikern är att ha roligt, det är inte en tävling mot andra, det är en utmaning för dig själv.
hoppas att det går bra.
 
Angående ullfett så är min upplevelse att det inte fungerar alls jämfört med våtdräkt. När jag simmade vansbrosimmet för några år sedan var det ca 15-17 grader i vattnet och min kompis som simmade utan våtdräkt men med ullfett på hela kroppen återfanns i värmetältet helt blå i ansiktet. Dessutom luktade han får i flera veckor som följd av ullfettet.
 
Upplägget på träningen blir ju helt beroende av vilka ambitioner du har med klassikern. Den som bara vill genomföra respektive lopp kan förmodligen göra detta utan att träna över huvud taget (förutsatt ett inte allt för dåligt utgångsläge).

Att börja med det moment som du anser som svårast är ett bra tips.

Klassikern är ju rolig på så sätt att man kan dela in året i ett antal block.

Själv satsade jag på att komma under 24 timmar totalt. Började med vasaloppet, och lade grovt upp det enligt följande:

Höst - löpning och styrketräning
Vinter - skidor, löpning, styrketräning och rullskidor. Skrapade ihop runt 60 mil skidor innan vasaloppet
Vår - cykel och kanske ett pass simning och ett till två pass löpning i veckan. Hade cyklat ca 120 mil innan Vättern runt. Körde på 10.30 på mtb med slicks och stel gaffel.

Vansbro tyckte jag var det enklaste, även om det var bra att ha simmat en del innan. Testa att simma utomhus innan loppet, och kör med våtdräkt.

Sommar och fram till lidingöloppet - löpträning, själv körde jag runt 4 mil i veckan

Totalt blev det 20 timmar och 20 minuter för klassikern.

Lycka till
/Krister
 
Upplägget på träningen blir ju helt beroende av vilka ambitioner du har med klassikern. Den som bara vill genomföra respektive lopp kan förmodligen göra detta utan att träna över huvud taget (förutsatt ett inte allt för dåligt utgångsläge).

att göra klassikern utan nämnvärd träning är, enligt mig farligt. Dels kan du dra på dig skador ifrån överbelastning, sen finns det en stor risk att du aldrig gör ngt av de loppen igen på grund av att man ej njuter, endast sliter. Att göra klassikern var för mig iatt inte att genomföra den för sakens skull, njutning och att känna sig stark nog att gå i mål med ett leende är min motivation.
Som sagt, träna långsiktigt.
 
Upplägget på träningen blir ju helt beroende av vilka ambitioner du har med klassikern. Den som bara vill genomföra respektive lopp kan förmodligen göra detta utan att träna över huvud taget (förutsatt ett inte allt för dåligt utgångsläge).

att göra klassikern utan nämnvärd träning är, enligt mig farligt. Dels kan du dra på dig skador ifrån överbelastning, sen finns det en stor risk att du aldrig gör ngt av de loppen igen på grund av att man ej njuter, endast sliter. Att göra klassikern var för mig iatt inte att genomföra den för sakens skull, njutning och att känna sig stark nog att gå i mål med ett leende är min motivation.
Som sagt, träna långsiktigt.


jag kan hålla med er båda.

självklart ger loppen 100ggr mer njutning och tillfredställelse om man är ordentligt förberedd och riktigt ordentligt tränad.

men jag måste nog också hålla med om att man med ett hyfsat utgångsläge nog i princip kan ta sig i genom loppen utan någon större förberedelse och inte behöva bli helt knäckt.

det är inte alla som kan lägga x-hundra timmars träning eller köpa prylar för lika många hundra tusen. jag tycker inte man ska skrämma bort dom.

att ha som "mål" att bara komma i "mål" är, enligt min mening, inte alls fel. det ger en jkla tillfredställelse och det går att klara av på en gammal "världsmästarcykel" med ett fåtal cykel-mil i benen.

även om vasaloppet tar nio timmar är det en rejäl kick att ha gjort det.






Angående ullfett så är min upplevelse att det inte fungerar alls jämfört med våtdräkt. När jag simmade vansbrosimmet för några år sedan var det ca 15-17 grader i vattnet och min kompis som simmade utan våtdräkt men med ullfett på hela kroppen återfanns i värmetältet helt blå i ansiktet. Dessutom luktade han får i flera veckor som följd av ullfettet.

hur kan det ha varit så kallt? ställer dom inte in det då?

ullfett vämer bättre än ingenting, men sen, som sagt, är inte lite av tjusningen med vansbrosimmningen att det just är ett mandomsprov? ska man ha våtdräkt osv kan man väl lika gärna gå hela vägen stanna kvar i eriksdalsbadets och simma sina 3km där, i den 28gradiga bassängen..!?
 

Liknande trådar