Jag har flugfiskat i ca 5år och kört efter principen "less is more". Under de år jag varit aktiv flugfiskare så har jag fått får mig att man klarar sig med betydligt mindre utrustning och olika flugsorter än vad som ges sken av. Jag fiskar alla typer av fisk, allt ifrån harr i norr till lax i söder(det lät bra i alla fall...). Jag har 2st spö med en rulle och en lina per spö.. Linorna på båda spöna är WF flytlinor, vill jag att flugan skall sjunka så gör jag den tung, vill jag att den skall flyta så "fittar" jag in den.. Jag binder aldrig mer än 2st olika flugtyper per fisksort jag fiskar. Det som jag satsat på är att lära mig läsa vatten. Jag är nog snubben som alltid får mest fisk, jag får inte minst fisk heller...
Det jag undrar är... Behövs det verkligen 5 olika spön med 3-4 olika linor till varje spö... Behövs det verkligen så j*vla många flugor... Jag lästa ett inlägg tidigare där en kille frågade om harr,röding och öringflugor, han fick listor som var långa som ett A4 papper....Visst har jag råkat ut för att fisken inte gillar det jag hänger på linan, då har jag fått höra med lokalbefolkningen och binda det som rekomenderas.. Jag får en känsla av att det är mycket snobberi i flugfisket... Jag kommer ihåg min första säsong där andra flugfiskare med kritiska ögon tittade på min kastteknik...
Såååååå..... Mindre snobberi och mer ödmjukhet!!
(Detta är ett debattinlägg, jag vill veta vad ni andra tycker, vad har ni för åsikter om detta..)
Det jag undrar är... Behövs det verkligen 5 olika spön med 3-4 olika linor till varje spö... Behövs det verkligen så j*vla många flugor... Jag lästa ett inlägg tidigare där en kille frågade om harr,röding och öringflugor, han fick listor som var långa som ett A4 papper....Visst har jag råkat ut för att fisken inte gillar det jag hänger på linan, då har jag fått höra med lokalbefolkningen och binda det som rekomenderas.. Jag får en känsla av att det är mycket snobberi i flugfisket... Jag kommer ihåg min första säsong där andra flugfiskare med kritiska ögon tittade på min kastteknik...
Såååååå..... Mindre snobberi och mer ödmjukhet!!
(Detta är ett debattinlägg, jag vill veta vad ni andra tycker, vad har ni för åsikter om detta..)