Fick tillfälle att studera hur en Mio 168 ser ut, och fungerar.
Förvisso är jag ju nu bortskämd med Garmins iQue 3600, men i alla fall: Sicket skräp!
Mio är väl några tusen billigare, vilket i så fall är det enda förlåtande som jag upptäckte på denna mojäng. För övrigt verkade den vara hopplöst misslyckad i jämförelse med iQue. Jo, som den Pocket PC den är, har Mio Word och Excel med från början, så man slipper utgiften för Documents To Go.
Men när det gäller GPS...
Visserligen har jag bara provat i några timmar, så jag kan ju ha missat något, men jag tror dessa iakttagelser är korrekta:
Ingen möjlighet att se var olika satelliter finns på himlen, om man har mottagningsproblem.
GPS fungerar bara när man har kartprogrammet MioMap igång.
Då fungerar GPS även med antennen infälld.
Om man fäller ut antennen, finns det inget som håller den kvar i en viss vinkel, utan den hänger och dinglar fritt!
Grötig kartbild (mycket tjockare streck för gatorna).
Ingen möjlighet att ställa detaljeringsnivån.
Går inte att "köksbordsplanera" med kartorna, utan att GPS:n gnäller om att den inte har mottagning.
Kartval bara i fördefinierade (stora) block, som Skandinavien eller Tyskland, exempelvis. Man kan inte pillra ihop sina egna kartutsnitt.
Vid panorering av kartan lyckades vi inte få den att stanna kvar vid det nya området, utan den hoppar hela tiden tillbaka till den plats, där vi var.
Några förlåtande drag fanns naturligtvis också, som att man lätt kan sätta valfri startposition för en rutt, att kartorna från TeleAtlas var modernare än min City Select 6 (nya rondeller var med, finns inte i CS 6) och 3D-vy, om man nu gillar den.
Anders